Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMielonen, Anne
dc.date.accessioned2013-08-15T13:35:24Z
dc.date.available2013-08-15T13:35:24Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1277837
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41982
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä puhdistuspalvelualan aikuisopiskelijoiden ammatillisen identiteetin rakentumiseen koulutuksen aikaisissa konteksteissa. Toisena tutkimuskysymyksenä oli, miten koulutuksen sisäisillä opetus- ja ohjausjärjestelyillä on mahdollista tukea ammatillisen identiteetin rakentumista. Puhdistuspalveluala on yhteiskunnallisesti vähän arvostettu ammattiala eikä vastaavaa tutkimusta ole aiemmin tehty. Koulutusjärjestelyillä on vaikutusta uusien, alan ammattilaisten näkemykseen työstä ja itsestään ammatillisena toimijana. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2012 puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla kahdeksalta vastavalmistuneelta tai opintojen loppuvaiheessa olevalta laitoshuoltajaopiskelijalta. Aineiston analysointi on tehty käyttäen ensin sisällönanalyysiä ja sen jälkeen analysointiin yhdistettiin narratiivinen lähestymistapa. Löydösten mukaan ammatillisen identiteetin rakentumisessa keskeistä oli toimijuuden harjoittamismahdollisuudet oppilaitoksella ja työssä oppimassa. Toimijuus edellytti riittävää teoreettista tietoa ja taitoa sen soveltamisessa käytännön konteksteissa. Keskeistä oli työssä oppiminen ja työssä oppimisen kokemukset. Työelämän tarjoamat mallit ammatillisuudesta ja ohjausosaamisen hallinta toimivat merkityksellisinä tekijöinä ammatillisen identiteetin rakentumisessa. Opiskelijoiden oma elämänkerrallinen historia kulkee aikuisopiskelijoiden opiskelupoluissa vahvasti mukana. Aiemmin rakentunut ammatillinen identiteetti joutuu koulutuksen aikana uudelleen neuvoteltavaksi erilaisissa käytännön yhteisöissä. Koulutuksen tarjoamat mahdollisuudet kokemusten jakamiseen, itsearviointiin ja oman opintopolun suunnitteluun vahvistavat toimijuuden kehittymistä. Tutkimuslöydösten perusteella oppimisympäristöjen katsominen ei enää riitä pelkästään fyysisenä ja sosiaalisena tilana, vaan niiden väliseen kytkentään tarvitaan toimijuutta tukevaa resurssia. Tällaisina resursseina voi toimia opettajakoulutuksen pedagogisten rakenteiden tarkistaminen enemmän subjektiutta, motivointia ja innostamista sisältäväksi. Myös ammatillisten tutkintojen perusteisiin tulisi lisätä työssä oppimisen ohjaus yhtenä pakollisena tai valinnaisena tutkinnon osana, jolloin työelämän ohjausosaaminen tulisi luonnollisella tavalla ammatillisen koulutuksen myötä työelämän resurssiksi.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherAsiasanat: ammatillinen identiteetti
dc.subject.otherlaitoshuoltajat
dc.subject.otherelinikäinen oppiminen
dc.subject.othertyössä oppiminen
dc.subject.othertoimijuus
dc.subject.otherammatilliset neuvottelut
dc.subject.othernarratiivinen lähestymistapa
dc.titleAmmatillisen identiteetin rakentuminen puhdistuspalvelualan aikuisopiskelijoiden kokemana : "en mä ainakaan siivoomaan lähde kun mä saan tehdä sitä kotonakii"
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201308152161
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.date.updated2013-08-15T13:35:24Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysolaitoshuoltajat
dc.subject.ysoelinikäinen oppiminen
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.subject.ysotoimijuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot