Complete vocal technique laulunopetuksen välineenä
Tutkin kandidaatintutkielmassani laulutekniikkaa nimeltään Complete vocal technique. Tarkoitukseni on selvittää millaisia mahdollisuuksia, ja mahdollisia rajoituksia, se tuo nykypäivän laulunopetukseen, sekä sitä mitkä ovat sen erot ja yhtäläisyydet muihin laulutekniikoihin verrattuna. Complete vocal technique on koko ajan yleistyvä laulutekniikka ja laulunopetusmetodi ja siitä syystä mielestäni tärkeä tutkittava aihe.
Kandidaatintutkielmani alussa kerron tiivistetysti Complete vocal techniquen perusajatuksia. Tämän jälkeen siirryn vertailuosioon, jossa otan tarkasteluun pop/jazz-laulutekniikan sekä klassisen laulutekniikan yleisimpiä lauluteknisiä ajatuksia. Lisäksi tarkastelen myös vanhoja laulunoppaita, joista osa on lähes sadan vuoden takaisia. Ne osoittautuivat erityisen kiinnostaviksi lähteiksi.
Huomasin Complete vocal techniquen olevan hyvin monipuolinen laulunopetusmetodi. Se pitää sisällään paljon vanhaa, jo kauan olemassa ollutta tietoa laulutekniikoista, mutta myös jotain uutta. Lisäksi vanha tieto on päivitetty nykypäivään sopivaksi.
Aion jatkaa aiheeni tutkimista myös tulevaisuudessa. Silloin aion ottaa mukaan myös musiikinopettajanäkökulman ja siis tutkia voisiko Complete vocal techniquea hyödyntää myös koulujen laulunopetuksessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Complete Vocal Technique laulunopetuksen välineenä lukion musiikinopetuksessa
Lind, Henna (2015)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten Complete Vocal Technique (CVT) nimistä tanskalaista laulutekniikkaa voidaan hyödyntää lukion musiikinopetuksen laulunopetuksessa. Kyseistä laulutekniikkaa käytetään niin ... -
"Laulu on paras harrastus" : lasten laulunopetuksen kehittäminen musiikkioppilaitoksessa
Juvonen, Mirja (2022)Tutkielmani käsittelee lasten laulunopetuksen kehittämistä musiikkioppilaitoksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lauluoppilaiden ja heidän vanhempiensa kokemuksia kehitteillä olevasta lasten laulunopetuksesta. ... -
Laulunopetuksen aseman ja sisällön muutokset : laulunopetuksen uhkia ja mahdollisuuksia
Valtasaari, Marjut Hannele (Sibelius-akatemia, 2012)Tässä artikkelissa tarkastellaan laulunopetuksen aseman ja sisällön kehitystä kansakoulun ja peruskoulun opetussuunnitelmissa sekä opettajankoulutuksessa 1950-luvulta näihin päiviin. Artikkelissa pohditaan myös vuosikymmenten ... -
Keskustelua laulusta ja musiikinnopetuksesta
Ketovuori, Mikko; Valtasaari, Marjut Hannele (Sibelius-akatemia, 2012) -
Vapauttava laulupedagogiikka : kriittinen toimintatutkimus oppilaslähtöistä laulunopetusmallia luomassa
Svan, Maria (2011)Vapauttava laulupedagogiikka on pro gradu -opinnäytetyö, jonka tavoitteena on määritellä laulupedagogista mallia yhdistelemällä oppilaslähtöisiä suuntauksia, kuten psykofyysistä musiikkipedagogiikkaa, Paulo Freiren ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.