dc.contributor.author | Tuomela, Otto | |
dc.date.accessioned | 2013-08-07T19:03:23Z | |
dc.date.available | 2013-08-07T19:03:23Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1277612 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41938 | |
dc.description.abstract | Tutkielmani käsittelee ensisijaisesti uskonnon opetuksessa omaksutun ontologisen
ymmärryskehyksen merkitystä monikulttuurisuuskasvatuksen kannalta. Totuuskäsityksen
ja sen implikaatioiden käsittely rakentuu Andrew Wrightin teoksessa Critical Religious
Education, Multiculturalism and the Pursuit of Truth esittämän kriittisen uskonnon
opetuksen mallin kritiikille. Pyrin osoittamaan, ettei uskonnon opetuksessa voida omaksua
Wrightin ehdottamaa eksklusivistista uskontorealismia. Väitän, että uskonnollisten
totuusväitteiden käsitteleminen yhden totuuden sallivan realismin kontekstissa johtaa
koulussa uskonnolliseen eriyttämiseen ja eriytymiseen. Katson uskonnollisen erityisyyden
painottamisen ylläpitävän ja jopa edistävän ennakkoluuloisuutta.
Esitän tutkielmassa joitakin suuntaviivoja vaihtoehtoiselle uskonnon opetuksen mallille.
Pidän Wrightin tietopainotteista uskonnollisen lukutaidon käsitystä
monikulttuurisuuskasvatuksen kannalta epäedullisena ja väitän, että ristiriitaisuutta
painottavan käsittelyn sijaan tulisi keskittyä yhteisyyteen ja jaettuun yhteiskunnalliseen
toimijuuteen. Aktiivista ja dynaamista kulttuurisuutta painottavan kulttuurikäsityksen
tueksi esitän demokraattista päätöksentekoa ja vierauteen perustuvaa vastuuta korostavan
käsityksen moraalikasvatuksesta. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Wright, Andrew | |
dc.title | Uskonnon opetuksen totuuskäsitysten vaikutukset monikulttuurisuuskasvatuksessa : Andrew Wrightin uskontopedagogiikan kritiikki | |
dc.title.alternative | Andrew Wrightin uskontopedagogiikan kritiikki | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201308072124 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Filosofia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Philosophy | en |
dc.date.updated | 2013-08-07T19:03:23Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 201 | |
dc.subject.yso | uskonto | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | monikulttuurisuus | |
dc.subject.yso | totuus | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | pluralismi | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |