Koulusta vankilaan ja vankilasta rikoksettomaan elämään : entisten vankien kokemuksia luottamuksen rakentumisesta
Authors
Date
2013Tutkimuksen päätehtävänä on kuvailla entisten vankien, nykyisten vertaistukihenkilöi-den vankilakokemuksia ja rikoksettomaan elämään siirtymistä luottamussuhteiden nä-kökulmasta. Tutkimuksessa tarkastellaan myös haastateltujen koulukokemuksia koulu-kiinnittymisteorian (engagement theory) viitekehyksestä. Tavoitteena on tuoda esiin luottamuksen moniulotteista rakentumista entisten vankien eli sellaisten kohdalla, joihin ja joiden on vaikea luottaa tarkastellen luottamuksen vastavuoroisuutta ja korostaen heihin luottamisen sijaan heidän oman luottamisensa rakentumista.
Tutkimuksessa tarkastellaan luottamuksen roolia yhteiskuntapoliittisesti ja erityispeda-gogisesti entisten vankien, vankilaolojen asiantuntijoiden, näkökulmasta. Tutkimuksen voidaan katsoa olevan olennainen osa yhteiskunnan osallisuus-, eriarvoistumis- ja syr-jäytymiskeskustelua.
Luonteeltaan tutkimus on laadullinen, mikä mahdollistaa haastateltavien omien lähtö-kohtien esiintuomisen ja ilmiön tarkastelemisen yksilöllisistä lähtökohdista. Tutkimuk-seen on haastateltu kahdeksaa vertaistukiyhdistyksessä toimivaa entistä vankia, jotka kertovat elämäntarinansa lapsuudesta nykyhetkeen teemahaastattelun avulla. Haastatel-tavien elämäntarinoista muodostuu kokonaiskuva, joka ilmentää haastateltujen instituu-tio- ja näihin liittyviä ihmissuhdekokemuksia.
Haastateltavien kertomuksissa painottuivat poikkeavan elämäntarinan piirteet runsaista epäonnistumisen kokemuksista vähäisiin onnistumisiin. Keskeisenä näkyi runsaaseen päihteiden käyttöön liittyneet negatiiviset kokemukset ja päihteettömyyteen pyrkimisen haasteet. Vasta itseluottamuksen ja -tuntemuksen kehityttyä, niin itse koetun, kuin itseen kohdistuneen luottamuksen muodot, pääsivät yleistymään.
Tutkimuksen keskeisimpänä havaintona tuli esille entisten vankien tarve saada luotta-muksen muodossa ymmärrystä omille kokemuksilleen niin itsensä, yksittäisten ihmisten, instituutioiden kuin yhteiskunnankin tahoilta. Luottamus näyttäytyy mahdollisuuksien ja resurssien antamisena sekä aitoina kohtaamisina. Tämän ymmärryksen saavuttaminen toteutui haastateltavien kertomien kokemusten perusteella parhaiten vertaistuen ja vastuullisten tehtävien kautta vertaistukitoiminnassa, jolloin myös tarve ”tuottaa hyvää vastineeksi tuottamalleen pahalle” pääsi toteutumaan.
...
Alternative title
Entisten vankien kokemuksia luottamuksen rakentumisestaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vankien kokemuksia rangaistusajan suunnitelmasta
Jokitalo, Kati (2017)Tämä tutkimus käsittelee vankien kokemuksia rangaistusajan suunnitelmasta. Keskiössä on vangin näkökulman esille nostaminen rangaistusajan suunnitelmia koskevaan tieteelliseen keskusteluun. Rangaistusajan suunnitelman ... -
Elämää vankilasta vapautumisen jälkeen
Kopra, Heidi (2005) -
Vankien oikeudet vankeusrangaistuksen aikana : tarkastelussa oikeusasiamiehen ratkaisut vankien kanteluista vuosilta 2015-2020
Jutila, Elli (Rikosseuraamusalan koulutuskeskus, 2023)Tämä artikkeli perustuu pro gradu -tutkielmaani vankien oikeuksista Suomen vankiloissa. Artikkelissa paneudutaan tutkielmaa syvemmin eettisyyteen rikosseuraamusalalla ja erityisesti vankien oikeuksiin. Aineistona on käytetty ... -
Vankien oikeuksien toteutuminen Suomen vankiloissa : eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisut vankien kanteluista vuosilta 2015–2020
Jutila, Elli (2021)Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan vankien oikeuksien toteutumista suomalaisissa vankiloissa. Tutkielman kohteena on vankien tekemät kantelut eduskunnan oikeusasiamiehelle. Kantelut kohdistuvat pääosin Rikosseuraamuslaitokseen. ... -
”Ensimmäisenä epäiltiin et se on joku noista häiriköistä” : vankien kouluaikaisia leimautumisen kokemuksia
Pasanen, Jaakko; Holopainen, Miika (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vankien kouluaikaisia leimautumisen kokemuksia. Tarkastelun kohteena olivat tutkittavien kokemukset saamistaan leimoista, leimautumiseen vaikuttaneista tekijöistä sekä ...