Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorJurmu, Elina
dc.contributor.authorNuutinen, Teija
dc.date.accessioned2013-07-20T09:20:27Z
dc.date.available2013-07-20T09:20:27Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1274815
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41898
dc.description.abstractTutkimme kasvatustyylien yhteyttä koulu-uupumukseen ja kouluinnokkuuteen 15-20-vuotiailla suomalaisilla nuorilla. Tarkastelimme myös eroavatko kasvatustyylien, koulu-uupumuksen ja kouluinnokkuuden väliset yhteydet tyttöjen ja poikien välillä sekä vanhempien ja nuorten arvioimana. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa FinEdu-tutkimusta, jonka tavoitteena on tutkia nuorten koulutuksellisia siirtymiä ja valintoja. Tässä kyselytutkimuksessa oli mukana 214 nuorta vuosina 2004-2008 sekä heidän vanhempansa vuonna 2004. Alkumittauksessa nuoret olivat 15-16-vuotiaita. Kasvatustyylejä tutkittiin lämpimyyden, psykologisen kontrollin, behavioraalisen kontrollin ja valvonnan näkökulmasta. Koulu-uupumusta tarkasteltiin sekä kyynisyyden, väsymyksen ja riittämättömyyden tunteiden avulla että näiden yhdistelmänä ja kouluinnokkuutta puolestaan tarmokkuuden, uppoutumisen ja omistautumisen yhdistelmänä. Yhteyksien tarkastelemiseen käytettiin korrelaatioita ja lineaarista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, että vanhempien lämpimyys nuorten arvioimana sekä valvonta nuorten ja vanhempien arvioimana suojasivat koulu-uupumukselta. Psykologinen kontrolli toimi koulu-uupumuksen riskitekijänä. Isän psykologinen kontrolli kuitenkin oli yhteydessä kouluinnokkuuteen. Kun yhteyksiä tarkasteltiin sukupuolittain, isän valvonta ja lämpimyys olivat suojaavia tekijöitä tyttöjen koulu-uupumuksen kannalta. Pojilla puolestaan suojaavana tekijänä toimi äidin valvonta ja lämpimyys. Pojilla äidin arvioima psykologinen kontrolli oli koulu-uupumuksen riskitekijä, mutta tytöillä se suojasi koulu-uupumukselta. Vanhempien ja nuorten arvioimien kasvatustyylien yhteydet koulu-uupumukseen erosivat osittain valvonnan ja lämpimyyden osalta. Vanhempien lämpimyys nousi selkeästi esille suojaavana tekijänä koulu-uupumuksen kannalta. Nuorten kouluun liittyvän stressin vähentämiseksi opettajat, kouluterveydenhoitajat, koulupsykologit ja koulukuraattorit voisivat tukea vanhempia heidän kasvatustehtävässään.fi
dc.description.abstractThis study investigated whether parenting styles were associated with school burnout and schoolwork engagement among Finnish adolescents aged between 15 and 20 years. The associations were examined separately by gender and whether the parenting styles were evaluated by adolescents or parents. This study was part of the FinEdu study which examines the educational transitions and choices of Finnish adolescents. This study was based on a questionnaire. In all, 214 adolescents participated in this study between 2004 and 2008. Their parents answered the questionnaire in 2004. At the baseline, the adolescents were aged 15 or 16. In this study, the parenting styles were defined dimensionally from the points of view of warmth, psychological control, behavioral control and monitoring. School burnout was measured by cynicism, exhaustion and feelings of inadequacy and by a combination of these dimensions. Schoolwork engagement was measured by a combination of energy, absorption and dedication. To examine associations between parenting styles and school burnout and schoolwork engagement the correlation analyses and linear regression analyses were used. The results showed that parental warmth and monitoring were protective factors for school burnout whereas psychological control was a risk factor for school burnout. Father’s psychological control, however, was associated with schoolwork engagement. Father’s monitoring and warmth were protective factors for girls’ school burnout. Mother’s psychological control was a risk factor for school burnout among boys, but it served as a protective factor for school burnout among girls. For boys, the protective factors were mothers’ monitoring and warmth. The associations between monitoring and warmth and school burnout were different when evaluated by adolescents and parents. Overall, the associations were moderate, parental warmth being the most significant protective factor for school burnout. It can also be said that teachers, school nurses, school psychologists and school welfare officers could support parents in bringing up their children in order to reduce school-related stress among adolescents.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkasvatustyylit
dc.subject.otherkoulu-uupumus
dc.subject.otherkouluinnokkuus
dc.subject.otherpitkittäistutkimus
dc.subject.othernuoret
dc.titleKasvatustyylit, koulu-uupumus ja kouluinnokkuus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201307202091
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.date.updated2013-07-20T09:20:27Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysokasvatus
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysouupumus
dc.subject.ysonuoret
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot