Russkoe slovesnoe udarenie v reči finskih gimnazistov
Tekijät
Päivämäärä
2013Tutkin pro gradu -tutkielmassani venäjän sanapainoa viiden suomalaisen abiturientin puheessa. Tutkimuksessani keskityn sanapainoon, painollisiin ja painottomiin vokaaleihin sekä niiden reduktioon. Työssäni käytän tutkimusmenetelmänä viiden venäjänkielisen informantin tekemää auditiivista arviointia suomalaisten ääntämisestä, mihin työni analyysi pohjautuu. Tutkimuskysymyksiä ovat: mitkä vokaalit, painolliset ja painottomat, tuottavat eniten vaikeuksia abiturienteille, miten sanapainon paikka vaikuttaa abiturienttien lausumiseen ja millaisia eroja yksittäisten abiturienttien lausumisessa on?
Teoriaosuudessa pääpaino on venäjän sanapainolla, mutta vertailen myös suomen sanapainoa venäjän sanapainoon. Käsittelen myös venäjän kielen oppimista ja opettamista Suomessa. Keräsin ensimmäisen osan aineistoa marraskuussa 2010 yhdessä keskisuuressa lukiossa Itä-Suomessa. Abiturientit toistivat ääneen mallin mukaan 162 sanaa ja yhden tekstin, jotka nauhoitettiin kielistudiossa. Toisen aineistonkeruun suoritin marraskuussa 2011 Jyväskylän yliopiston kielistudiossa, jossa viisi venäjänkielistä informanttia kuunteli suomalaisten äänitteet ja samalla arvioi, millä vokaalilla kussakin sanassa abiturientit lausuvat sanapainon.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Da. Eto vopros! : prosodic development of Finnish students' read-aloud Russian during study in Russia
Ullakonoja, Riikka (University of Jyväskylä, 2011) -
Upražneniâ serii učebnikov "Možno!" dlâ formirovaniâ sluho-proiznositel'nyh navykov otdel'nyh zvukov russkogo âzyka v sootnošenii s psihologičeskimi teoriâmi usvoeniâ inostrannogo proiznošeniâ
Kiselite, Anna (2017)"Možno!" -oppikirjasarjan venäjän kielen erillisten äänteiden opettamiseen tarkoitetut harjoitukset suhteessa vieraan kielen ääntämisen omaksumisen psykologisiin teorioihin. Fonetiikan opettaminen on erittäin tärkeää ... -
Motivaciâ k izučeniû russkogo âzyka russko-finskih učenikov v Finlândii i ee otnošenie k navykam čteniâ i pis'ma
Perikangas, Helmiina (2015)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan venäjää kotikielenään puhuvien peruskoululaisten venäjän kielen oppimismotivaatiota Suomessa, ja motivaation suhdetta kirjoitus- ja lukutaitoon. Tutkimuksessa selvitetään, millainen ... -
Pienten lasten suomen kielen äänteiden oppimista voidaan tukea uuden innovatiivisen lastenkirjan ja sen lisämateriaalin avulla
Haapanen, Katja; Tyrer, Maria; Aerila, Juli-Anna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Turun yliopiston monikielisen pedagogiikan ja fonetiikan tutkijat loivat yhteistyössä kirjailija ja -kuvittaja Christel Rönnsin kanssa lastenkirjan, joka tukee monikielisten lasten suomen kielen oppimista. Iso ja Pieni – ... -
The impact of a short auditory training on L2 pronunciation in languages with different orthographic depth
Zetterholm, Elisabeth; Kuronen, Mikko; Nyyssönen, Valtteri (ISCA, 2021)It is sometimes assumed that the pronunciation of an L2 is more predictable and thus easier to learn if its orthography is transparent. This study aims to find out whether this assumption holds true in the first stages of ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.