Upražneniâ serii učebnikov "Možno!" dlâ formirovaniâ sluho-proiznositel'nyh navykov otdel'nyh zvukov russkogo âzyka v sootnošenii s psihologičeskimi teoriâmi usvoeniâ inostrannogo proiznošeniâ
Tekijät
Päivämäärä
2017"Možno!" -oppikirjasarjan venäjän kielen erillisten äänteiden opettamiseen tarkoitetut harjoitukset suhteessa vieraan kielen ääntämisen omaksumisen psykologisiin teorioihin.
Fonetiikan opettaminen on erittäin tärkeää kommunikaation kannalta. Erillisten äänteiden hallitseminen on yksi foneettisten taitojen osa-alue. Nykyiset vieraan kielen ääntämisen oppimista tutkivat teoriat ovat yksimielisiä siitä, että uuden kielen ääntämisen omaksumiseen vaikuttaa olennaisesti oppijan foneettinen kokemus. Tämän takia on tärkeää ottaa huomioon äidinkielen ja opittavan kielen foneettiset erot.
Flegen mukaan vieraan kielen ääntämisessä on vaikeampi havaita pienempiä eroavaisuuksia, kuin oppia ääntämään huolellisesti täysin uusia äänteitä. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan venäjän äänteitä, joilla ei ole vastinetta suomen kielessä. Ne ovat vokaali [ɨ], sekä affrikaatat [ts] ja [tʃʲ], dentaaliset ja palatoalveolaariset sibilantit [z], [ʃ], [ʒ] ja [ʃʲ], sekä [h]-äänne, jonka artikulaatio eroaa kahdessa kielessä. Kaikkien näiden äänteiden opettaminen vaatii erityistä huomiota, koska ne saattavat aiheuttaa ongelmia sekä puheen ymmärtämisessä, että ääntämisessä.
Oppikirjalla on tärkeä rooli opetusprosessin rakentamisessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälaista materiaalia ja missä määrin oppikirjasarjassa ”Možno!” on tarjolla ym. äänteiden opettamiseksi. Työssä tarkastellaan myös, miten oppimateriaalit vastaavat vieraan kielen ääntämisen oppimisen teoriaa. Oppikirja ”Možno!” on valittu, koska se on ollut suosittu oppikirja eri kouluasteilla. Oppikirja sisältää paljon fonetiikan opettamiseen tarkoitettua materiaalia.
Uusille äänteille on annettu lyhyt foneettinen kuvaus, sekä mahdollisesti tutummat vastineet muista kielistä. Niitä harjoitellaan monenlaisten tehtävien avulla. Harjoitussanasto on valittu usein hyvin, ja äänteet esiintyvät niitä korostavien äänteiden ympäröiminä. Jotkut harjoitukset taas sisälsivät sanastoa, jossa äänteiden harjoittelu ei ollut etusijalla, koska ne esiintyivät redusoituna tai muuntuneina. Kommunikatiivisten tehtävien taso oli joskus liian vaativa tutustumisvaiheelle. Yleisesti ottaen foneettisten taitojen kehittämisen edelle oppikirjassa asetetaan kommunikatiivisten taitojen kehittäminen. Se on myös syy siihen, ettei oppikirjassa huomioida pieniä äänteiden eroavaisuuksia, joiden ei ajatella häiritsevän ymmärtämistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
Savolainen, Jenna; Halmemies, Sofia (2019)Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio ... -
Russkoe slovesnoe udarenie v reči finskih gimnazistov
Saarinen, Sini (2013)Tutkin pro gradu -tutkielmassani venäjän sanapainoa viiden suomalaisen abiturientin puheessa. Tutkimuksessani keskityn sanapainoon, painollisiin ja painottomiin vokaaleihin sekä niiden reduktioon. Työssäni käytän ... -
En fonetisk studie om svenskan i Sideby och Skaftung
Kiviniemi, Kirsi (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää foneettisia erityispiirteitä ruotsin kielen murteessa, jota puhutaan Siipyyn ja Skaftungin kylissä Kristiinankaupungissa. Erityisesti tarkoituksena oli pyrkiä ... -
Vokaluttalets akustik i sverigesvenska, finlandssvenska och finska
Kuronen, Mikko (University of Jyväskylä, 2000) -
Description des termes a, â, an, e, schwa, ê, è, é, eu, i, î, in, o, ô, ò, on, ou, u, û et un dans les manuels de chant de García (1847), de Lemaire – Lavoix fils (1881), de Pierlot (1983) et de Hallard (2020)
Niininen, Heikki (2023)Tutkimuksen kohteena on ranskankielisen laulupedagogiikan vokaalien kuvailu 1840-luvulta nykypäivään. Tieteellisen fonetiikan synty 1800-luvun lopussa on vaikuttanut laulupedagogiikan metodologiaan ja sanastoon. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.