Upražneniâ serii učebnikov "Možno!" dlâ formirovaniâ sluho-proiznositel'nyh navykov otdel'nyh zvukov russkogo âzyka v sootnošenii s psihologičeskimi teoriâmi usvoeniâ inostrannogo proiznošeniâ
"Možno!" -oppikirjasarjan venäjän kielen erillisten äänteiden opettamiseen tarkoitetut harjoitukset suhteessa vieraan kielen ääntämisen omaksumisen psykologisiin teorioihin.
Fonetiikan opettaminen on erittäin tärkeää kommunikaation kannalta. Erillisten äänteiden hallitseminen on yksi foneettisten taitojen osa-alue. Nykyiset vieraan kielen ääntämisen oppimista tutkivat teoriat ovat yksimielisiä siitä, että uuden kielen ääntämisen omaksumiseen vaikuttaa olennaisesti oppijan foneettinen kokemus. Tämän takia on tärkeää ottaa huomioon äidinkielen ja opittavan kielen foneettiset erot.
Flegen mukaan vieraan kielen ääntämisessä on vaikeampi havaita pienempiä eroavaisuuksia, kuin oppia ääntämään huolellisesti täysin uusia äänteitä. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan venäjän äänteitä, joilla ei ole vastinetta suomen kielessä. Ne ovat vokaali [ɨ], sekä affrikaatat [ts] ja [tʃʲ], dentaaliset ja palatoalveolaariset sibilantit [z], [ʃ], [ʒ] ja [ʃʲ], sekä [h]-äänne, jonka artikulaatio eroaa kahdessa kielessä. Kaikkien näiden äänteiden opettaminen vaatii erityistä huomiota, koska ne saattavat aiheuttaa ongelmia sekä puheen ymmärtämisessä, että ääntämisessä.
Oppikirjalla on tärkeä rooli opetusprosessin rakentamisessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälaista materiaalia ja missä määrin oppikirjasarjassa ”Možno!” on tarjolla ym. äänteiden opettamiseksi. Työssä tarkastellaan myös, miten oppimateriaalit vastaavat vieraan kielen ääntämisen oppimisen teoriaa. Oppikirja ”Možno!” on valittu, koska se on ollut suosittu oppikirja eri kouluasteilla. Oppikirja sisältää paljon fonetiikan opettamiseen tarkoitettua materiaalia.
Uusille äänteille on annettu lyhyt foneettinen kuvaus, sekä mahdollisesti tutummat vastineet muista kielistä. Niitä harjoitellaan monenlaisten tehtävien avulla. Harjoitussanasto on valittu usein hyvin, ja äänteet esiintyvät niitä korostavien äänteiden ympäröiminä. Jotkut harjoitukset taas sisälsivät sanastoa, jossa äänteiden harjoittelu ei ollut etusijalla, koska ne esiintyivät redusoituna tai muuntuneina. Kommunikatiivisten tehtävien taso oli joskus liian vaativa tutustumisvaiheelle. Yleisesti ottaen foneettisten taitojen kehittämisen edelle oppikirjassa asetetaan kommunikatiivisten taitojen kehittäminen. Se on myös syy siihen, ettei oppikirjassa huomioida pieniä äänteiden eroavaisuuksia, joiden ei ajatella häiritsevän ymmärtämistä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29620]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools
Puskala, Elina (2018)Englantia toisena tai vieraana kielenä puhuvia on nykyään enemmän kuin äidinkielisiä puhujia ja englanninkielinen vuorovaikutus tapahtuu yhä enemmän ei-äidinkielisten puhujien välillä, eli englantia käytetään useissa ... -
Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
Savolainen, Jenna; Halmemies, Sofia (2019)Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio ... -
En fonetisk studie om svenskan i Sideby och Skaftung
Kiviniemi, Kirsi (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää foneettisia erityispiirteitä ruotsin kielen murteessa, jota puhutaan Siipyyn ja Skaftungin kylissä Kristiinankaupungissa. Erityisesti tarkoituksena oli pyrkiä ... -
Vokaluttalets akustik i sverigesvenska, finlandssvenska och finska
Kuronen, Mikko (University of Jyväskylä, 2000) -
English monophthong vowels as produced by Finnish and Finland-Swedish ninth-graders
Nyyssönen, Valtteri (2020)Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on suomalaisten ja suomenruotsalaisten yhdeksäsluokkalaisten englannin vokaaliääntäminen, jota tutkittiin akustisen analyysin menetelmin. Ääntäminen on merkittävä kielitaidon osuus. ...