Persoona musiikinopettajan työvälineenä
Opettajan sanotaan tekevän työtä persoonallaan. Tutkin tässä kandidaatintutkielmassa, miten tämä väite toteutuu musiikinopettajan kohdalla. Tarkoitukseni on tutkia, kuinka musiikinopettaja käyttää persoonaansa opetuksensa apuvälineenä. Tärkein tutkimustehtäväni on selvittää, yhdistetäänkö kuvaan hyvästä musiikinopettajasta tiettyjä persoonallisuuden piirteitä. Kerron myös, miten käsitykset hyvästä opettajapersoonasta ovat ajan myötä muuttuneet.
Koska työni keskittyy nimenomaan musiikinopettajan persoonallisiin ominaisuuksiin, esittelen lyhyesti, mitä persoonallisuus on. Kerron myös persoonallisuuden alakäsitteistä, identiteetistä ja ammatti-identiteetistä, jotka liittyvät vahvasti opettajapersoonallisuuden kehittymiseen. Opettajuus ja musiikinopettajuus ovat mielestäni myös käsitteitä, jotka on hyvä selittää. Musiikinopettajuus opettajuuden muotona on varsin poikkeuksellinen. Tämän vuoksi erittelen työssäni niitä tekijöitä, jotka ovat ominaisia juuri musiikinopettajuudelle ja jotka erottavat musiikinopettajuuden muista opettajuuksista. Näiden erityispiirteiden huomioiminen on tärkeää myös ideaalia opettajapersoonallisuutta etsittäessä.
Alkuoletukseni oli, että musiikinopettajan persoona vaikuttaa paljon siihen, kuinka hyvänä opettajana häntä pidetään. Uskoin myös, että on olemassa tiettyjä ominaisuuksia, jotka ovat kaikille hyville musiikinopettajille yhteisiä. Nämä olettamukset saivatkin kannatusta usealta taholta. Löysin kuitenkin myös joitakin hyvin perusteltuja vastaväitteitä, joihin tutustuminen laajensi käsitystäni hyvästä opettajuudesta entisestään.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikinopettajan arki : viiden musiikinopettajan kokemuksia musiikinopettajan ammatista
Pelkonen, Virva (1999)