dc.contributor.author | Kaikkonen, Anniina | |
dc.date.accessioned | 2013-06-17T16:41:20Z | |
dc.date.available | 2013-06-17T16:41:20Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41799 | |
dc.description.abstract | Opettajan sanotaan tekevän työtä persoonallaan. Tutkin tässä kandidaatintutkielmassa, miten tämä väite toteutuu musiikinopettajan kohdalla. Tarkoitukseni on tutkia, kuinka musiikinopettaja käyttää persoonaansa opetuksensa apuvälineenä. Tärkein tutkimustehtäväni on selvittää, yhdistetäänkö kuvaan hyvästä musiikinopettajasta tiettyjä persoonallisuuden piirteitä. Kerron myös, miten käsitykset hyvästä opettajapersoonasta ovat ajan myötä muuttuneet.
Koska työni keskittyy nimenomaan musiikinopettajan persoonallisiin ominaisuuksiin, esittelen lyhyesti, mitä persoonallisuus on. Kerron myös persoonallisuuden alakäsitteistä, identiteetistä ja ammatti-identiteetistä, jotka liittyvät vahvasti opettajapersoonallisuuden kehittymiseen. Opettajuus ja musiikinopettajuus ovat mielestäni myös käsitteitä, jotka on hyvä selittää. Musiikinopettajuus opettajuuden muotona on varsin poikkeuksellinen. Tämän vuoksi erittelen työssäni niitä tekijöitä, jotka ovat ominaisia juuri musiikinopettajuudelle ja jotka erottavat musiikinopettajuuden muista opettajuuksista. Näiden erityispiirteiden huomioiminen on tärkeää myös ideaalia opettajapersoonallisuutta etsittäessä.
Alkuoletukseni oli, että musiikinopettajan persoona vaikuttaa paljon siihen, kuinka hyvänä opettajana häntä pidetään. Uskoin myös, että on olemassa tiettyjä ominaisuuksia, jotka ovat kaikille hyville musiikinopettajille yhteisiä. Nämä olettamukset saivatkin kannatusta usealta taholta. Löysin kuitenkin myös joitakin hyvin perusteltuja vastaväitteitä, joihin tutustuminen laajensi käsitystäni hyvästä opettajuudesta entisestään. | fi |
dc.format.extent | 39 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | musiikinopettaja | |
dc.subject.other | persoonallisuus | |
dc.subject.other | opettajapersoonallisuus | |
dc.subject.other | hyvä opettaja | |
dc.title | Persoona musiikinopettajan työvälineenä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201306172003 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.date.updated | 2013-06-17T16:41:20Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |