Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKorkea-aho, Johanna
dc.date.accessioned2013-06-17T13:36:57Z
dc.date.available2013-06-17T13:36:57Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1270322
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41796
dc.description.abstractTutkimuksen kohteena ovat talous- ja hoitoalan verkkokeskustelupalstojen nimimerkit. In­ternetissä käytettäviä nimimerkkejä voi pitää nykyaikaisina epävirallisina lisäniminä, joita ihmiset keksivät itse itselleen ja käyttävät joko väliaikaisesti tai hyvin pitkään, jolloin nimi­merkit voivat liittyä keskeisesti identiteetin muodostamiseen. Nimimerkkien valintaan ei ole olemassa yleistä säännöstöä, vaan ihmiset voivat valita ja käyttää niitä vapaasti. Internetissä keskustellessa yksi­löt eivät ole fyysisesti läsnä, joten käsitys heistä muodostuu sen perusteel­la, millaista tekstiä tai muu­ta sisältöä he verkkoon laittavat. Tämän vuoksi on tarpeen tutkia, millaisia nimimerkit ovat ja millaisia minärepresentaatioita nimimerkeissä luodaan. Tutki­muksessa tarkastellaan nimimerk­kien kielellistä alkuperää, sisältöä, tyyliä ja sitä, millaisia viitteitä identiteettiin nimimerkeissä on. Tutkimuksen kohteena on kieli, joka nähdään sosiaali­sen konstruktionismin hengessä kes­keiseksi ihmisen elämää määrittäväksi ilmiöksi. Nimimerk­kejä tarkastellaan kielenkäyttäjä­yhteisön näkökulmasta ja nimistöntutkimuksellisin menetelmin. Teoriassa tukeudutaan myös sosiaalipsykologiseen teoriaan identiteetin muodostami­sesta. Aineiston 300 nimimerkkiä on kerät­ty syksyllä 2009 Kauppalehden ja Taloussanomien verkkosivujen keskustelupalstalta sekä hoita­jat.net-keskustelupalstalta. Nimimerkkien olemus vaihtelee hyvin paljon, mutta yleistä on käyttää erityisesti substan­tiiveja nimielementteinä, ja näyttääkin siltä, että nimimerkit koetaan nimiksi. Eri nimikatego­rioihin kuuluvien nimien käyttö nimimerkin pohjana on nimittäin hyvin yleistä (kai45, Car­los, O'Boy, PikkunenMyy). Täysi anonymiteetti ei vaikuta niin yleiseltä, kuin aiempi keskus­telu on olettanut. Identiteetti välittyy nimimerkeistä monella tavalla. Keskeisimpiä tapoja ovat ammatin tuominen esille (Veli valkoinen, Ökonomi) sekä erilaisten fiktiivisten hahmo­jen tai kuuluisuuksien nimien lainaaminen, mihin voi olla useita syitä, joiden selvittäminen edellyttäisi jatkotutkimusta. Keskustelu­palsta eli konteksti vaikuttaa huomattavasti nimimer­kin valintaan, kuten on aiemmissakin tutki­muksissa tullut ilmi.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othernimistöntutkimus
dc.subject.othernimimerkit
dc.subject.otheridentiteetti
dc.subject.otherkeskustelupalstat
dc.titleSavon sonni ja vikaville : minän representointi talous- ja hoitoalan verkkokeskustelupalstojen nimimerkeissä
dc.title.alternativeMinän representointi talous- ja hoitoalan verkkokeskustelupalstojen nimimerkeissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201306172000
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.date.updated2013-06-17T13:36:57Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysonimistöntutkimus
dc.subject.ysonimimerkit
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysokeskustelupalstat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot