Rituals, myth and art for English language class : cultural meanings in foreign language teaching : interpretive anthropological and sociocultural perspectives
Kielipedagogiikan muuttuessa oppimiskeskeisemmäksi on vuorovaikutuksen merkitys vieraitten kielten ja niihin
olennaisesti liittyvien ‘vieraitten kulttuureiden’ opetuksessa korostunut. ‘Kulttuurin’ opetuksessa on kuitenkin
yleensä keskitytty tarjoamaan taustatietoa ‘kohdekulttuurimaista’, kun taas vuorovaikutus on
metodologisessa mielessä usein ymmärretty melko kapea-alaisesti puheen tuottamisena tai ryhmätöinä. Tähän
tutkielmaan liittyvä materiaalipaketti perustuu laajempaan semioottiseen viitekehykseen, jossa korostuu
vuorovaikutuksen luonne merkitysten luomisena, jolloin se on ennen kaikkea monimuotoista symbolista toimintaa.
Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, kuinka kulttuurisia merkityksiä on käsitelty osana kielenopetusta erilaisten
teoreettis-metodologisten suuntausten yhteydessä. Niiden joukossa tulkinnallinen antropologinen suuntaus
(Geertz) ja sosiokulttuurinen teoria (Vygotsky) tarjoavat monipuolisia mahdollisuuksia rikastuttaa kulttuurin
käsitettä vieraitten kielten opetuksessa. Kyseisten teorioitten valossa vuorovaikutus on sekä konkreettista että
symbolista toimintaa, joka rohkaisisi käyttämään myös monia muita ilmaisukanavia - puhutun ja kirjoitetun
kielen lisäksi - merkitysten luomiseen kielenopetuksessa. Tämä avaa ovia erilaisten esteettisten kokemusten
kuten taiteen, myyttisen symboliikan ja konkreettisten ‘rituaalien’ huomioimiseen rikastuttavina kielten opetuksen
välineinä. Tulkinnallinen antropologia ja sosiokulttuurinen teoria korostavat toiminnan konkreettisuuden
keskeisyyttä merkitysten luomisessa. Tällöin myös kehon kielellä ja merkitysten kehollisella taustalla on oleellinen osa.
Oppimateriaalipaketti on tarkoitettu lisämateriaaliksi lukion englannin kielen kursseille. Useimmat aktiviteeteista
olisivat sovellettavissa myös muille ikäryhmille ja muihin oppimisympäristöihin. Joihinkin aktiviteetteihin tarvitaan
vain yksi tai kaksi oppituntia; joistakin muista voisi rakentaa kokonaisen kurssin. Kaikki kielitaidon osa-alueet saavat
harjoitusta, ja oppimista tuetaan taiteellisen ilmaisun ja konkreettisen toiminnan kautta. Koska merkitysten
luominen on prosessi, johon oleellisesti kuuluu oman ja muiden oppimisen ja merkitysten huomaaminen,
materiaalipaketin sisällöissä on keskeistä sopivien ilmaisukanavien löytäminen ja oppimisen tulosten ja tuotteiden
jakaminen. Siksi esitystaitojen harjoittelu erilaisia ilmaisukeinoja käyttäen kuuluu luonnollisena osana materiaalipaketin
aktiviteetteihin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives
Liu, Qirui (2019)This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.