University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Rituals, myth and art for English language class : cultural meanings in foreign language teaching : interpretive anthropological and sociocultural perspectives

Thumbnail
View/Open
3.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kivinen, Anu
Date
2013
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Kielipedagogiikan muuttuessa oppimiskeskeisemmäksi on vuorovaikutuksen merkitys vieraitten kielten ja niihin olennaisesti liittyvien ‘vieraitten kulttuureiden’ opetuksessa korostunut. ‘Kulttuurin’ opetuksessa on kuitenkin yleensä keskitytty tarjoamaan taustatietoa ‘kohdekulttuurimaista’, kun taas vuorovaikutus on metodologisessa mielessä usein ymmärretty melko kapea-alaisesti puheen tuottamisena tai ryhmätöinä. Tähän tutkielmaan liittyvä materiaalipaketti perustuu laajempaan semioottiseen viitekehykseen, jossa korostuu vuorovaikutuksen luonne merkitysten luomisena, jolloin se on ennen kaikkea monimuotoista symbolista toimintaa. Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, kuinka kulttuurisia merkityksiä on käsitelty osana kielenopetusta erilaisten teoreettis-metodologisten suuntausten yhteydessä. Niiden joukossa tulkinnallinen antropologinen suuntaus (Geertz) ja sosiokulttuurinen teoria (Vygotsky) tarjoavat monipuolisia mahdollisuuksia rikastuttaa kulttuurin käsitettä vieraitten kielten opetuksessa. Kyseisten teorioitten valossa vuorovaikutus on sekä konkreettista että symbolista toimintaa, joka rohkaisisi käyttämään myös monia muita ilmaisukanavia - puhutun ja kirjoitetun kielen lisäksi - merkitysten luomiseen kielenopetuksessa. Tämä avaa ovia erilaisten esteettisten kokemusten kuten taiteen, myyttisen symboliikan ja konkreettisten ‘rituaalien’ huomioimiseen rikastuttavina kielten opetuksen välineinä. Tulkinnallinen antropologia ja sosiokulttuurinen teoria korostavat toiminnan konkreettisuuden keskeisyyttä merkitysten luomisessa. Tällöin myös kehon kielellä ja merkitysten kehollisella taustalla on oleellinen osa. Oppimateriaalipaketti on tarkoitettu lisämateriaaliksi lukion englannin kielen kursseille. Useimmat aktiviteeteista olisivat sovellettavissa myös muille ikäryhmille ja muihin oppimisympäristöihin. Joihinkin aktiviteetteihin tarvitaan vain yksi tai kaksi oppituntia; joistakin muista voisi rakentaa kokonaisen kurssin. Kaikki kielitaidon osa-alueet saavat harjoitusta, ja oppimista tuetaan taiteellisen ilmaisun ja konkreettisen toiminnan kautta. Koska merkitysten luominen on prosessi, johon oleellisesti kuuluu oman ja muiden oppimisen ja merkitysten huomaaminen, materiaalipaketin sisällöissä on keskeistä sopivien ilmaisukanavien löytäminen ja oppimisen tulosten ja tuotteiden jakaminen. Siksi esitystaitojen harjoittelu erilaisia ilmaisukeinoja käyttäen kuuluu luonnollisena osana materiaalipaketin aktiviteetteihin. ...
Keywords
language education culture in language education art and foreign language learning teaching materials englannin kieli vieraan kielen oppiminen kulttuurikasvatus oppimateriaali kielet kulttuuri opetus oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306171999

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package 

    Hämäläinen, Ville (2017)
    Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ...
  • Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package 

    Tolvanen, Nina (2018)
    Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ...
  • The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives 

    Liu, Qirui (2019)
    This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ...
  • Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies 

    Blomquist, Sofia (2021)
    Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ...
  • English pronunciation teaching in Finland 

    Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre