dc.contributor.author | Kivinen, Anu | |
dc.date.accessioned | 2013-06-17T12:16:14Z | |
dc.date.available | 2013-06-17T12:16:14Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1270310 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41795 | |
dc.description.abstract | Kielipedagogiikan muuttuessa oppimiskeskeisemmäksi on vuorovaikutuksen merkitys vieraitten kielten ja niihin
olennaisesti liittyvien ‘vieraitten kulttuureiden’ opetuksessa korostunut. ‘Kulttuurin’ opetuksessa on kuitenkin
yleensä keskitytty tarjoamaan taustatietoa ‘kohdekulttuurimaista’, kun taas vuorovaikutus on
metodologisessa mielessä usein ymmärretty melko kapea-alaisesti puheen tuottamisena tai ryhmätöinä. Tähän
tutkielmaan liittyvä materiaalipaketti perustuu laajempaan semioottiseen viitekehykseen, jossa korostuu
vuorovaikutuksen luonne merkitysten luomisena, jolloin se on ennen kaikkea monimuotoista symbolista toimintaa.
Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, kuinka kulttuurisia merkityksiä on käsitelty osana kielenopetusta erilaisten
teoreettis-metodologisten suuntausten yhteydessä. Niiden joukossa tulkinnallinen antropologinen suuntaus
(Geertz) ja sosiokulttuurinen teoria (Vygotsky) tarjoavat monipuolisia mahdollisuuksia rikastuttaa kulttuurin
käsitettä vieraitten kielten opetuksessa. Kyseisten teorioitten valossa vuorovaikutus on sekä konkreettista että
symbolista toimintaa, joka rohkaisisi käyttämään myös monia muita ilmaisukanavia - puhutun ja kirjoitetun
kielen lisäksi - merkitysten luomiseen kielenopetuksessa. Tämä avaa ovia erilaisten esteettisten kokemusten
kuten taiteen, myyttisen symboliikan ja konkreettisten ‘rituaalien’ huomioimiseen rikastuttavina kielten opetuksen
välineinä. Tulkinnallinen antropologia ja sosiokulttuurinen teoria korostavat toiminnan konkreettisuuden
keskeisyyttä merkitysten luomisessa. Tällöin myös kehon kielellä ja merkitysten kehollisella taustalla on oleellinen osa.
Oppimateriaalipaketti on tarkoitettu lisämateriaaliksi lukion englannin kielen kursseille. Useimmat aktiviteeteista
olisivat sovellettavissa myös muille ikäryhmille ja muihin oppimisympäristöihin. Joihinkin aktiviteetteihin tarvitaan
vain yksi tai kaksi oppituntia; joistakin muista voisi rakentaa kokonaisen kurssin. Kaikki kielitaidon osa-alueet saavat
harjoitusta, ja oppimista tuetaan taiteellisen ilmaisun ja konkreettisen toiminnan kautta. Koska merkitysten
luominen on prosessi, johon oleellisesti kuuluu oman ja muiden oppimisen ja merkitysten huomaaminen,
materiaalipaketin sisällöissä on keskeistä sopivien ilmaisukanavien löytäminen ja oppimisen tulosten ja tuotteiden
jakaminen. Siksi esitystaitojen harjoittelu erilaisia ilmaisukeinoja käyttäen kuuluu luonnollisena osana materiaalipaketin
aktiviteetteihin. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | language education | |
dc.subject.other | culture in language education | |
dc.subject.other | art and foreign language learning | |
dc.subject.other | teaching materials | |
dc.subject.other | englannin kieli | |
dc.subject.other | vieraan kielen oppiminen | |
dc.subject.other | kulttuurikasvatus | |
dc.subject.other | oppimateriaali | |
dc.title | Rituals, myth and art for English language class : cultural meanings in foreign language teaching : interpretive anthropological and sociocultural perspectives | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201306171999 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2013-06-17T12:16:14Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.subject.yso | kulttuuri | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | kulttuurikasvatus | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |