"They're not gonna stop the slaughter? : dekolonisaation vaikutukset ja tekijän näkökulma Ruandan kansanmurhan elokuvarepresentaatiossa
Tutkimus käsittelee Ruandan kansanmurhan elokuvarepresentaatiota postkoloniaalisen teorian valossa. Tarkoituksena on selvittää, miten dekolonisaation vaikutukset ilmenevät Ruandan kansanmurhaa käsittelevissä elokuvissa. Dekolonisaation vaikutusten lisäksi tutkimuksen fokus on tekijän näkökulmassa eli siinä, miten ruandalainen ja länsimainen versio tapahtumien kuvaamisesta eroavat toisistaan.
Tutkimusaineistoksi valikoitui neljä elokuvaa – Shooting Dogs, Sometimes in April, Hotel Rwanda ja Munyurangabo – joista kolme ensimmäistä edustavat länsimaalaiselokuvia ja neljäs on ruandalaiselokuva. Lähestymistapani on elokuvien temaattinen lukeminen eli tarkastelussa on valitun teeman esiintyminen. Varsinaisena tutkimusmetodina käytän semioottista analyysia eli merkkien tutkimusta. Hyödynnän Ferdinand de Saussuren merkkien välisiin suhteisiin liittyviä käsitteitä paradigma ja syntagma.
Postkoloniaalinen teoria tutkii kolonialismin perintöä eli niitä sotilaallisia, kulttuurisia, poliittisia ja taloudellisia vaikutuksia, jotka ohjaavat lännen ja kolmannen maailman välisiä suhteita. Teoria pyrkii purkamaan näitä vallankäytön muotoja. Keskityn erityisesti termeihin oksidentalismi ja orientalismi eli tapoihin, joilla länsi ja itä määrittelevät toinen toisensa. Dekolonisaation seurausten ja tekijän näkökulman tarkastelun lisäksi pohdin, voivatko kolonisaation valtasuhteet ylipäätään purkautua.
Dekolonisaation vaikutukset ilmenevät länsimaalaiselokuvissa pitkälti uuskolonialismin muodossa eli lännen taloudellisena, sotilaallisena ja kulttuurisena kontrollina kolmannessa maailmassa. Länsimaalaiselokuvia leimaa itsensä syyllistäminen – länsimaalaisen arvomaailman, elämäntyylin ja puuttumattomuuden politiikan kritisointi. Elokuvissa on kuitenkin nostettu sankarin jalustalle vähintään yksi länsimaalainen hahmo tai instituutio. Ruandalaiselokuvassa dekolonisaatio näyttäytyy taas poliittisena vastustuksena, pyrkimyksenä irtautua länsimaisesta vallasta. Ruandalaiselokuvan tulkinnan mukaan kolonisaation valtasuhteet voivat purkautua, mutta länsimaalaiselokuvien viesti on toisenlainen. Ruandalaiselokuva on valmis uuteen alkuun, kun taas länsimaalaiselokuvissa käsitellään omia traumoja syyllistämällä itseään.
...
Alternative title
Dekolonisaation vaikutukset ja tekijän näkökulma Ruandan kansanmurhan elokuvarepresentaatiossaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Multisensory discourse resources : decolonizing ethnographic research practices
Boivin, Nettie (Routledge, 2023)Researchers have attempted to address the intersection of multisensory and multimodal discourse practices from an interactional perspective. This study argues for the value of experiential, non-interactional multisensory ... -
Näkökulmia saamelaisuuden määrittelyyn : diskurssianalyysi saamelaiskäräjälakitoimikunnan esitykseen annetusta lausuntopalautteesta
Heikkilä, Soile (2019)Tutkin tässä pro gradussa saamelaisuuden määrittelyä ja siihen liittyvää kiistaa käyttäen aineistona vuoden 2018 saamelaiskäräjälakiluonnokseen annettuja lausuntoja. Vedenjakajana konfliktissa on ollut voimassaolevan ... -
Kriittinen teoria ja Marx
Pekkola, Mika; Huttunen, Rauno (Jyväskylän yliopisto, 2011)Kriittisen teorian piirissä vaikuttaneiden ajattelijoiden tuotokset ovat kiistatta keskeinen osa 1900-luvun yhteiskuntateoreettista kirjallisuutta. Mutta mitkä olivat kriittisen teorian lähtökohdat? Mistä perspektiivistä ...