dc.contributor.author | Peri, Ida | |
dc.date.accessioned | 2013-06-12T10:03:40Z | |
dc.date.available | 2013-06-12T10:03:40Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1269860 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41744 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia yhden alakoulun opettajien käsityksiä siitä, millaiset mahdollisuudet heillä on mediakasvatuksen toteuttamiseen koulussaan. Tarkastelun kohteena olivat koulun sisäiset ja ulkoiset toimintaympäristöt sekä opettajan oman mediasuhteen vaikutus mediakasvatuksen toteuttamiseen.
Kyseessä oli tapaustutkimus, ja tutkittavana jyväskyläläinen alakoulu, jota tarkasteltiin osin etnografisesti. Koulun opettajat toimivat tutkimuksen varsinaisina tiedonlähteinä. Aineistoa kerättiin opettajilta lomakekyselyllä ja teemahaastatteluilla sekä analysoitiin laadullisesti.
Tutkimus osoitti, että koulun sisäisiä ja ulkoisia mahdollisuuksia mediakasvatuksen toteuttamiseen hyödynsi jonkin verran noin puolet opettajista. Hyödyntämiseen vaikuttivat opettajan mediakasvatukselliset tiedot ja taidot, opettajan oma suhde mediaan, kiinnostus ja innostuneisuus mediakasvatuksesta sekä ajalliset, materiaaliset ja rahalliset resurssit. Tällä hetkellä mediakasvatusta toteutetaan koulussa hyvin vaihtelevasti eivätkä opetussuunnitelman mediakasvatukselle asettamat tavoitteet välttämättä täyty.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että koulun sisäisiä ja ulkoisia mahdollisuuksia ei hyödynnetä kovinkaan tehokkaasti koulun mediakasvatuksessa. Opettajien oman suuntautumisen ja motivaation vuoksi mediakasvatukselliset sisällöt voivat vaihdella suuresti jopa koulun sisällä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea
ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö
kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Mediakasvatus | |
dc.subject.other | medialukutaito | |
dc.subject.other | opettajien käsitykset | |
dc.subject.other | perusopetus | |
dc.title | Mediakasvatuksen kulisseissa : opettajien käsityksiä mediakasvatuksen toteuttamisesta alakoulussa | |
dc.title.alternative | Opettajien käsityksiä mediakasvatuksen toteuttamisesta alakoulussa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201306121952 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2013-06-12T10:03:41Z | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | mediakasvatus | |
dc.subject.yso | medialukutaito | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |