Good job! - giving positive feedback in EFL lessons : comparison of primary and secondary school
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten positiivista palautetta annetaan ala- ja yläkoulussa ja vertailla näitä kahta kouluastetta. Tutkimuksen lähtökohtana on, että alakoululaiset saavat positiivista palautetta enemmän kuin yläkoululaiset. Yksi keskeisistä kohteista on vertailla, kuinka opettajien ja oppilaiden näkemykset positiivisesta palautteesta kohtaavat. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, mistä asioista oppilaat saavat palautetta. Kiinnostuksen kohteena ovat myös palautteenantotavat sekä positiivisen palautteen määrä.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimukseen osallistui yksi englanninopettaja ja neljä hänen oppilastaan alakoulusta sekä yksi englanninopettaja ja kuusi hänen oppilastaan yläkoulusta. Aineisto kerättiin haastattelemalla opettajia ja oppilaita sekä videoimalla kolme kummankin opettajan pitämää oppituntia.
Tulokset osoittavat, että kouluasteiden välillä on sekä yhtäläisyyksiä että eroja. Tulosten perusteella alakoululaiset saavat positiivista palautetta enemmän kuin yläkoululaiset. Molemmilla kouluasteilla annetaan yksilöpalautetta, mutta alakoululaiset saavat enemmän ryhmäpalautetta. Oppilaat saavat positiivista palautetta lähes yksinomaan onnistuneista suorituksista, eivätkä käytöksestä.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että oppilaiden ja opettajien näkemykset ovat toisaalta yhteneviä, toisaalta eroavia. Positiivinen palaute parantaa motivaatiota niin oppilaiden kuin opettajien mielestä molemmilla kouluasteilla ja on siksi tärkeä osa opetusta. Palautteen määrästä oppilaat olivat myös samaa mieltä opettajien kanssa. Yläkoulussa oppilaat ja opettajat olivat samaa mieltä siitä, että yksilöpalaute on hyödyllisempää kuin ryhmäpalaute. Alakoulun oppilaat suosivat myös yksilöpalautetta, kun taas opettaja pitää myös ryhmäpalautetta hyvänä palautteenantotapana. Tulosten perusteella voidaan todeta, että positiivinen palaute on tärkeää ja se tulisikin huomioida koulujen opetuksessa sekä opettajankoulutuksessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teachers and upper secondary school students' views on the role of teacher feedback in motivating Finnish EFL students to improve their written skills
Vornanen, Katariina (2021)Opettajapalaute on merkittävä osa niin opettajien työtä kuin oppilaiden oppimisprosessia. Samalla tavalla myös oppilaiden motivaatio voi olla merkittävä tekijä oppimisen edistymisessä. Tässä tutkimuksessa kartoitetaan ... -
L2 writing and L2 written feedback in upper secondary schools as experienced by teachers
Manousou, Angeliki (2015)L2 written feedback is a multi-faceted issue and this is the reason behind the big number of studies that have been conducted on it. However, the majority of studies deal with learners’ opinions of teachers’ feedback or ... -
"Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons
Björkman, Kaisa (2015)Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista ... -
Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers´ and students´ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons
Miskala, Laura (2019)Ylöspäin eriyttäminen tarkoittaa keskivertoa parempien oppilaiden kehitystä tukevia opetusmenetelmiä. Eriyttämistä on viime vuosikymmeninä tutkittu lähtökohtaisesti opettajien sekä alaspäin eriyttämisen eli heikompien ... -
Socioemotional functioning across the transition to lower secondary school : The role of temperament and relationships with mothers and teachers
Jaruseviciute, Vilija; Silinskas, Gintautas; Kiuru, Noona (Wiley, 2023)This Finnish longitudinal study investigated the role of relationships with mothers (n = 631) and teachers (n = 56), and adolescents' (n = 848; 53.9% girls, 46.1% boys) temperament in the development of the adolescents' ...