Part-time work, part-time studies : the effects of working alongside studying at the Department of Languages in the University of Jyväskylä
Opintojen ohessa työskentely on laajalle levinnyt ilmiö, jolla on osoitettu olevan lukuisia vaikutuksia opiskelijoiden elämään ja opintoihin. Tämä tutkimus keskittyy tarkastelemaan ilmiön esiintymistä ja vaikutuksia Jyväskylän yliopiston kielten laitoksella.
Tutkimuksen aineisto kerättiin laajalla, avokysymyksiä painottavalla verkkokyselyllä. Kyselyyn vastasi 41 opiskelijaa, joiden joukossa oli edustajia suomalaista viittomakieltä lukuun ottamatta kaikista kielten laitoksen oppiaineista. Aineistosta etsittiin yksilölliseen kokemukseen liittyviä tekijöitä ja se analysoitiin fenomenologisen perinteen työkaluja hyödyntäen.
Opintojensa ohessa työskentelevät opiskelijat tasapainottelevat kahden roolin välillä: toisaalta heiltä odotetaan opintomenestystä ja pikaista valmistumista, toisaalta taas työpaikka asettaa heille omat vaatimuksensa. Pääasiallisena syynä opintojen ohessa työskentelylle on raha, mutta työskentelystä koetaan saavan irti myös monia muita hyötyjä. Valitettavasti ainakaan kielten laitoksella nämä hyödyt eivät suoraan linkity opintoihin, vaan ovat enemmänkin yleisluontoisia. Työskentelyn haitat ovat pääasiassa ajanpuutteeseen kytkeytyviä: opiskelijat eivät ehdi panostamaan opintoihinsa niin paljon kuin haluaisivat ja kokevat olevansa levon puutteen vuoksi väsyneitä. Erityisesti haitat korostuivat itsenäisten opintojen kohdalla.
Tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden mielestä opintojen ohessa työskentelevien opiskelijoiden asemaa voitaisiin parantaa lisäämällä joustavuutta ja ymmärrystä kielten laitoksella ja työpaikoilla. He myös rohkaisevat opiskelijoita harkitsemaan tarkasti, kuinka suureen työmäärään heidän voimansa riittävät. Lisäksi esille nousi ehdotus laitoksen ja työelämän yhteyksien kehittämisestä, jotta opiskelijoiden olisi helpompi löytää oman alansa töitä ja hyödyntää työkokemustaan opinnoissaan.
...
Alternative title
Effects of working alongside studying at the Department of Languages in the University of JyväskyläMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Part-time teachers’ concepts of assessment, assessment practices and experiences of participation at the open university
Talamo, Auli; Koskinen, Maarit; Lämsä, Tiina; Maunumäki, Minna (European Association of Distance Teaching Universities, 2022) -
The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä
Mäki-Kuutti, Matias (2021)Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin ... -
Work and studies in Finland during COVID-19
Helin, Jouni; Hirvonen, Joonas; Koerselman, Kristian; Siekkinen, Taru (National Research University "Higher School of Economics", 2020) -
Intézmények, folyamatok és kutatások a nemzetközi magyarságtudományban : a Jyväskyläi egyetem magyarságtudományi programjának első húsz éve = Institutions, tendencies and research in the international Hungarian studies : the first twenty years of the Jyväskylä University's Hungarian studies program
Fenyvesi, Kristóf; Lahdelma, Tuomo (University of Jyväskylä, 2013)The University of Jyväskylä's Hungarian Studies Program celebrated its twentieth anniversary with an international conference, held on March 15, 2011. The event was opened by Rector Matti Manninen, who ... -
Jyväskylän yliopiston vuosi 2015 = University of Jyväskylä 2015
Kimari, Miikka; Mustonen, Anu; Ylä-Tuuhonen, Meeri (University of Jyväskylä, 2016)