"Jos joisin energiajuomia, lopettaisin sen, nyt en halua edes maistaa" : alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten kokemina
TIIVISTELMÄ
Pohtola, P. 2013. ”Jos joisin energiajuomia, lopettaisin sen, nyt en halua edes maistaa.” Alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten koke-mina. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 90 sivua.
Kaksiosaisessa tutkimuksessa selvitettiin alakoululaisten terveysosaamista ja sen yhte-yksiä mediassa esiintyvien terveystietoon liittyvien mediaviestien tulkintaan ja niiden herättämiin ajatuksiin.
Tutkimuksen ensimmäisen osion aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa käytettiin pääosin monivalintakysymyksiä ja oikein/väärin-väittämiä terveystiedon sisällöistä. Tutkimukseen osallistui 79 peruskoululaista, joista 41 oli neljännen luokan ja 38 viidennen luokan oppilaita. Aineiston mukaan oppilaiden terveyteen liittyvät tiedot ja taidot ovat melko hyvällä tasolla. Parhaiten oppilaat osasivat vastata liikunnan merki-tystä, käsihygieniaa ja ensiaputaitoja koskeviin kysymyksiin ja huonoiten unen merki-tystä ja empatian käsitettä koskeviin kysymyksiin. Tytöt vastasivat miltei kaikkiin ky-symyksiin paremmin kuin pojat. Luokkien välillä oli paljon kysymyskohtaisia eroja oikeiden vastausten määrässä.
Tutkimuksen toisessa osiossa selvitettiin laadullisesti alakoulun kuudesluokkalaisten ajatuksia ja tulkintoja kolmeen erilaiseen terveystietoon liittyvään uutisartikkeliin liitty-en. Aineisto kerättiin avoimin kysymyksin strukturoidulla kyselylomakkeella. Toisessa osassa tutkimukseen osallistui 23 kuudennen luokan oppilasta. Suurin osa oppilaista tunnisti uutisartikkeleiden pääkohdat ja osasi omin sanoin summata uutisen pääasian. Tutkimus paljasti median terveysviestien vaikuttavan vaihtelevasti oppilaiden toimintaan ja ajatuksiin, uutisartikkeleiden laadusta tai luotettavuudesta riippumatta. Oppilailla havaittiin myös olevan jo jonkin asteista mediakriittisyyttä ja he pystyivät arvioimaan uutisen luotettavuutta erilaisten vihjeiden perusteella.
Tutkimusten perusteella alakoulun oppilaat osaavat terveystiedon sisältöjä pääosin hyvin, mutta terveystiedon opetus ei ole alakoulussa kovin suunnitelmallista tai johdon-mukaista. Toisen osion tulokset heijastelivat myös oppilaiden hyvää osaamista terveys-tietojen mekaanisessa hallinnassa, mutta syvällisempi analysointi ja kriittinen pohdinta puuttuivat vielä melko suurelta osalta tutkimukseen osallistuneista. Jatkotutkimusta tar-vitaan sekä luokanopettajien terveystiedon opetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta, sekä terveysmediaviestien vaikutuksista lapsiin yleisesti, sekä terveysmedian käytöstä alakoulun terveystiedon opetuksessa.
Avainsanoja: Terveysosaaminen, terveyskasvatus, mediaosaaminen, median vaikutukset
...
ABSTRACT
Pohtola, P. 2013. ” If I drank energy drinks, I would stop it, now I don’t even want to taste them.” The health literacy of primary school pupils and media’s health messages interpreted by sixth graders. University of Jyväskylä. Department of Teacher Education. Education thesis. 90 pages.
The study was conducted in two parts. The goal of this study was to investigate primary school pupils’ health literacy and it’s relationship with their interpretations and thoughts of media health messages.
The first part of the study was conducted through structured questionnaire. The ques-tionnaire consisted of multiple choice questions and correct/incorrect statements of health related issues. Participants included 79 primary school pupils, made up of 41 fourth graders and 38 fifth graders who took the questionnaire in their own group (4 groups in total). The results showed that pupils’ health knowledge and skills were quite good. The participants got best scores in questions that concerned the importance of exercise, hygiene and first aid skills. The worst results were shown in questions which dealt with the meaning of sleep and empathy as a concept. Girls answered almost all the questions better than boys. There were considerable differences between the answers of different groups.
In the second part of the study the perceptions of sixth graders towards media health messages were studied. The materials used in the study included three different health related news articles, which the participants read and answered different questions. The questions were open-ended and answered in writing. There were 23 participants in the second part. The results revealed most of the pupils could identify the main points of the news article. The results also confirmed previous reports showing that media health messages have different effects on pupils’ thoughts and actions. This was the case in both reliable and unreliable news articles. Pupils demonstrated media criticism to some degree and were able to evaluate the reliability of an article through different cues.
Based on this study it can be stated that primary school pupils generally have good knowledge in the subject of health, however teaching of health in primary school is not organized and consistent. The results in the second part of the study also reflected pu-pils’ good health knowledge, however they didn’t show deeper understanding and criti-cal thinking or consideration. Therefore more research is needed in class teachers’ abili-ties to plan and implement health education curriculum and in the effects of media health messages on children in general. An important point to consider is also the use of media in health education.
Key words: health literacy, health education, media literacy, media effects
...
Muu nimeke
Alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten kokeminaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29704]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ylioppilaskirjoitusten terveystiedon koe vaati monipuolista osaamista
Vertio, Harri; Kannas, Lasse (Suomen Lääkäriliitto, 2007)Terveystieto oli tämän syksyn ylioppilaskirjoituksissa reaalikokeen toiseksi suosituin aine. Terveysosaamisen arviointi oli ylioppilaskirjoituksissa mahdollista ensimmäisen kerran keväällä 2007, jolloin sen kirjoitti noin ... -
Health literacy and the school curriculum : The example of Finland
Paakkari, Olli; Paakkari, Leena (Policy Press, 2019) -
Health Literacy : Talking the Language of (School) Education
Paakkari, Leena; Okan, Orkan (Institute for Healthcare Advancement, 2019) -
Adolescent Health Literacy and Neighbourhood Features : HBSC Findings from Czech Republic, Poland, and Slovakia
Kleszczewska, Dorota; Porwit, Katarzyna; Boberova, Zuzana; Sigmund, Eric; Vasickova, Jana; Paakkari, Leena (MDPI AG, 2021)The role of supportive environments on health, wellbeing, and longevity has been widely recognized. However, there is no strong empirical evidence on the association between health literacy (HL) as a particular health-related ... -
The development and cross-national validation of the short health literacy for school-aged children (HLSAC-5) instrument
Paakkari, Olli; Kulmala, Markus; Lyyra, Nelli; Torppa, Minna; Mazur, Joanna; Boberova, Zuzana; Paakkari, Leena (Nature Publishing Group, 2023)Health literacy is an asset for and indicator of adolescents’ health and wellbeing, and should therefore be monitored and addressed across countries. This study aimed to develop and validate a shorter version of the original ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.