Show simple item record

dc.contributor.authorStenroos, Reija
dc.date.accessioned2013-05-20T09:27:29Z
dc.date.available2013-05-20T09:27:29Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1261749
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41496
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käytäntöjä opiskelijoilla on kampusalueilla. Käytäntöteorialla tarkoitetaan yksilön rutiininomaista toimintaa, joka koostuu erilaisista elementeistä. Näitä elementtejä ovat itse toiminta, mielikuvat, fyysinen tila, osaaminen/työvälineet ja subjekti. Tunnistamalla kuluttajien käytännöt, voidaan saada yksityiskohtaista ja syvällistä tietoa yksilön toiminnasta, haluista ja tarpeista. Kuluttajan ei voida olettaa ymmärtävän kaikkia tarpeitaan, vaan käytäntöjen avulla päästään pintaa syvemmälle, jolloin palveluista voidaan kehittää kuluttajan tarpeita vastaavia. Laadukkaan palvelun voidaan katsoa koostuvan palvelukonseptista, palveluprosessista ja palvelujärjestelmistä. Tutkimuksessa tutkittiin opiskelijoiden käytäntöjä kampusalueella. Tavoitteena oli selvittää millaisia käytäntöjä heillä oli, mistä elementeistä käytännöt rakentuivat, ja tukivatko nykyiset palvelut käytäntöjä. Tutkimus on tehty laadullisena tutkimuksena ja aineisto on kerätty päiväkirjojen avulla. Päiväkirjoja piti kymmenen oppilasta marraskuussa 2012. Käytäntöjä nousi esille yhteensä 22 kappaletta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta käytäntöteorian antavan sellaista tietoa, jonka avulla voidaan kehittää palveluita kohderyhmän tarpeisiin. Tällä tavoin voidaan nähdä ne asiat, joihin palvelun kehittämisen kannalta on oleellista keskittyä. Kaikki käytännöt eivät ole kuitenkaan sellaisia, joihin kannattaa tai voi palveluiden näkökulmasta vaikuttaa. Nykyiset palvelut kampuksella eivät tällä hetkellä vastanneet täysin opiskelijoiden tarvetta. Tutkimuksessa havaittiin lisäksi se, että kohderyhmän sisällä on erilaisia ryhmiä, jotka suorittavat käytäntöjä omalla tavallaan. Tämä luo omanlaiset vaatimukset palveluiden kehittämisessä. Jatkossa tutkimusta olisi hyvä laajentaa koskemaan muita sidosryhmiä koskevaksi kampuksilla tai tutkia samaa kohderyhmää muiden yliopistojen kampuksilla.fi
dc.format.extent74 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherJyväskylän yliopisto
dc.titleOpiskelijalähtöinen palveluiden kehittäminen kampusalueella : käytäntöteoreettinen lähestymistapa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201305201710
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.date.updated2013-05-20T09:27:29Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysokäytäntöteoria
dc.subject.ysokäytäntö
dc.subject.ysopalvelut
dc.subject.ysolaatu
dc.subject.ysopalvelujärjestelmät
dc.subject.ysokampukset


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record