Opiskelijalähtöinen palveluiden kehittäminen kampusalueella : käytäntöteoreettinen lähestymistapa
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käytäntöjä opiskelijoilla on kampusalueilla. Käytäntöteorialla tarkoitetaan yksilön rutiininomaista toimintaa, joka koostuu erilaisista elementeistä. Näitä elementtejä ovat itse toiminta, mielikuvat, fyysinen tila, osaaminen/työvälineet ja subjekti. Tunnistamalla kuluttajien käytännöt, voidaan saada yksityiskohtaista ja syvällistä tietoa yksilön toiminnasta, haluista ja tarpeista. Kuluttajan ei voida olettaa ymmärtävän kaikkia tarpeitaan, vaan käytäntöjen avulla päästään pintaa syvemmälle, jolloin palveluista voidaan kehittää kuluttajan tarpeita vastaavia. Laadukkaan palvelun voidaan katsoa koostuvan palvelukonseptista, palveluprosessista ja palvelujärjestelmistä.
Tutkimuksessa tutkittiin opiskelijoiden käytäntöjä kampusalueella. Tavoitteena oli selvittää millaisia käytäntöjä heillä oli, mistä elementeistä käytännöt rakentuivat, ja tukivatko nykyiset palvelut käytäntöjä. Tutkimus on tehty laadullisena tutkimuksena ja aineisto on kerätty päiväkirjojen avulla. Päiväkirjoja piti kymmenen oppilasta marraskuussa 2012.
Käytäntöjä nousi esille yhteensä 22 kappaletta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta käytäntöteorian antavan sellaista tietoa, jonka avulla voidaan kehittää palveluita kohderyhmän tarpeisiin. Tällä tavoin voidaan nähdä ne asiat, joihin palvelun kehittämisen kannalta on oleellista keskittyä. Kaikki käytännöt eivät ole kuitenkaan sellaisia, joihin kannattaa tai voi palveluiden näkökulmasta vaikuttaa. Nykyiset palvelut kampuksella eivät tällä hetkellä vastanneet täysin opiskelijoiden tarvetta. Tutkimuksessa havaittiin lisäksi se, että kohderyhmän sisällä on erilaisia ryhmiä, jotka suorittavat käytäntöjä omalla tavallaan. Tämä luo omanlaiset vaatimukset palveluiden kehittämisessä. Jatkossa tutkimusta olisi hyvä laajentaa koskemaan muita sidosryhmiä koskevaksi kampuksilla tai tutkia samaa kohderyhmää muiden yliopistojen kampuksilla.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
ATK-palveluiden laatu : case: Jyväskylän yliopiston atk-keskus
Pietiläinen, Virpi (2008) -
Jyväskylän yliopiston kampus, Seminaarinmäki : Jyväskylä, Alvar Aalto 1951-1971 & Arto Sipinen 1970-1974
Vuorinen, Pirjo (Docomomo Suomi Finland ry, 2017) -
Avoimen toimintakulttuurin palveluiden itsearviointityökalu
Rantasaari, Jukka; Ala-Mantila, Minna; Hilska-Keinänen, Katja; Jauhiainen, Ilmari; Juppo, Virpi; Kiviluoto, Johanna; Koivula, Hanna; Kärki, Jussi; Laakso, Kati; Lehtivuori, Heli; Niemi, Laura; Nokkala, Tiina; Nordling, Josefine; Olsbo, Pekka; Puuska, Hanna-Mari; Päällysaho, Seliina; Pölönen, Janne; Pylvänäinen, Elina; Salminen, Nina-Mari; Vuorinen, Marjut; Ylönen, Irene (Tieteellisten seurain valtuuskunta, 2022)Toimintakulttuurin avoimen linjauksen tueksi on kehitetty palveluiden itsearviointityökalu, joka huomioi kaikkien aiempien avoimen tieteen kansallisten linjausten suositukset. Työkalun tarkoituksena on auttaa tutkimusorg ... -
Elinikäistä osallistumista vai elämää työ edellä? : työikäisten monialaisten palveluiden yhteensovittaminen ja vaikuttavuuden arviointi -loppuraportti
Juvonen-Posti, Pirjo; Saikku, Peppi; Turunen, Jarno; Nevala, Nina; Blomgren, Sanna; Kaleva, Simo; Turunen, Jarno; Henriksson, Mikko; Joensuu, Matti; Böckerman, Petri; Saari, Eveliina; Demos Helsinki Oy (Valtioneuvoston kanslia, 2020)Tavoitteenamme oli tuottaa kokonaiskuva hallinnonalat ja palvelujärjestelmät ylittävästä työikäisten työkyvyn ja työllistymisen tuen palveluiden kokonaisuudesta ja kuvata, miten yhteensovitettavien palveluiden tuloksellisuutta ... -
Ikäasumisen odotuksista ja uusista käytännöistä
Vasara, Paula (Sosiaalipoliittinen yhdistys, 2021)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.