dc.contributor.author | Cowell, Minna | |
dc.date.accessioned | 2013-05-19T08:13:18Z | |
dc.date.available | 2013-05-19T08:13:18Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1261333 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41489 | |
dc.description.abstract | Cowell, Minna. OPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ MOBIILITEKNOLOGIAN
HYÖDYNTÄMISESTÄ PERUSOPETUKSESSA.
Kasvatustieteen pro gradu – työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2013. 88
sivua. Julkaisematon.
Pro gradu – työssäni tutkin opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä
perusopetuksessa. Tutkimukseni tarkoituksena oli saada selville opettajien yleisimpiä
tapoja käsittää ja kokea mobiiliteknologian hyödyntäminen opetuksessa sekä löytää
eroja tai samankaltaisuuksia, joita esiintyy opettajien tavoissa omaksua
mobiiliteknologia osana opetusta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluin, jonka rungon rakensin
Engeströmin täydellisen oppimisprosessin mukaisesti. Haastattelu
aineistonkeruumenetelmänä korosti opettajien tulkintoja omista käsityksistään sekä
kokemuksistaan. Haastattelin tutkimukseeni kymmentä opettajaa Keski- ja Etelä-
Suomesta. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jossa
tutkimushenkilöiden haastatteluista kerättiin merkitysyksiköitä. Merkitysyksiköt
muodostivat 14 käsityskategoriaa, jotka analyysin abstraktimmalla tasolla yhdistyivät
Engeströmin täydellisen oppimisprosessin osatekijöihin, joita ovat motivoituminen,
orientoituminen, sisäistäminen, ulkoistaminen, opittavan tiedon arviointi sekä kontrolli.
Opettajat käsittivät yleisimmin teknologiset taitonsa, mobiililaitteiden tekniset
ominaisuudet, opettajien kokemattomuuden mobiililaitteiden opetuksellisesta
hyödyntämisestä, koulun sääntöjen mobiililaitteiden käytöstä sekä työn määrän
lisääntymisen asettavan haasteita mobiiliteknologian hyödyntämiselle opetuksessa.
Opettajien yleisimmän käsityksen mukaan mobiililaitteet olivat kiinnostavia, uusia
toimintatapoja mahdollistavia oppimisen apuvälineitä, joilla on laajat pedagogiset
mahdollisuudet. Opettajien yleisimmän käsityksen mukaan perinteinen luokkaopetus
tulee pitämään pintansa, mutta ovat kiinnostuneita jatkossakin hyödyntämään
mobiililaitteita oppimisen apuvälineinä. Opettajien käsitysten mukaan mobiililaitteet
tuovat lisäarvoa opetukseen, koska kokevat ne osana lasten ja nuorten maailmaa.
Tulevaisuudessa olisi kiinnostavaa tutkia, kuinka tutkimukseen osallistuneet
opettajat ovat ottaneet mobiiliteknologian osaksi jokapäiväistä opetustaan.
Avainsanat: opettaja, mobiiliteknologia, perusopetus, täydellinen oppimisprosessi,
ekspansiivinen oppiminen. | fi |
dc.format.extent | 87 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | opettaja | |
dc.subject.other | mobiiliteknologia | |
dc.subject.other | perusopetus | |
dc.subject.other | täydellinen oppimisprosessi | |
dc.subject.other | ekspansiivinen oppiminen | |
dc.title | Opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201305191702 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.date.updated | 2013-05-19T08:13:18Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | langaton tekniikka | |
dc.subject.yso | mobiililaitteet | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | oppimisprosessi | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |