Opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa
Cowell, Minna. OPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ MOBIILITEKNOLOGIAN
HYÖDYNTÄMISESTÄ PERUSOPETUKSESSA.
Kasvatustieteen pro gradu – työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2013. 88
sivua. Julkaisematon.
Pro gradu – työssäni tutkin opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä
perusopetuksessa. Tutkimukseni tarkoituksena oli saada selville opettajien yleisimpiä
tapoja käsittää ja kokea mobiiliteknologian hyödyntäminen opetuksessa sekä löytää
eroja tai samankaltaisuuksia, joita esiintyy opettajien tavoissa omaksua
mobiiliteknologia osana opetusta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluin, jonka rungon rakensin
Engeströmin täydellisen oppimisprosessin mukaisesti. Haastattelu
aineistonkeruumenetelmänä korosti opettajien tulkintoja omista käsityksistään sekä
kokemuksistaan. Haastattelin tutkimukseeni kymmentä opettajaa Keski- ja Etelä-
Suomesta. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jossa
tutkimushenkilöiden haastatteluista kerättiin merkitysyksiköitä. Merkitysyksiköt
muodostivat 14 käsityskategoriaa, jotka analyysin abstraktimmalla tasolla yhdistyivät
Engeströmin täydellisen oppimisprosessin osatekijöihin, joita ovat motivoituminen,
orientoituminen, sisäistäminen, ulkoistaminen, opittavan tiedon arviointi sekä kontrolli.
Opettajat käsittivät yleisimmin teknologiset taitonsa, mobiililaitteiden tekniset
ominaisuudet, opettajien kokemattomuuden mobiililaitteiden opetuksellisesta
hyödyntämisestä, koulun sääntöjen mobiililaitteiden käytöstä sekä työn määrän
lisääntymisen asettavan haasteita mobiiliteknologian hyödyntämiselle opetuksessa.
Opettajien yleisimmän käsityksen mukaan mobiililaitteet olivat kiinnostavia, uusia
toimintatapoja mahdollistavia oppimisen apuvälineitä, joilla on laajat pedagogiset
mahdollisuudet. Opettajien yleisimmän käsityksen mukaan perinteinen luokkaopetus
tulee pitämään pintansa, mutta ovat kiinnostuneita jatkossakin hyödyntämään
mobiililaitteita oppimisen apuvälineinä. Opettajien käsitysten mukaan mobiililaitteet
tuovat lisäarvoa opetukseen, koska kokevat ne osana lasten ja nuorten maailmaa.
Tulevaisuudessa olisi kiinnostavaa tutkia, kuinka tutkimukseen osallistuneet
opettajat ovat ottaneet mobiiliteknologian osaksi jokapäiväistä opetustaan.
Avainsanat: opettaja, mobiiliteknologia, perusopetus, täydellinen oppimisprosessi,
ekspansiivinen oppiminen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mobiiliteknologian vaikutukset moniajoon
Vainiomäki, Julia (2018)Tutkielma käsittelee mobiiliteknologian vaikutuksia moniajoon (engl. multitasking). Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Lähteinä käytettiin pääasiallisesti tieteellisiä artikkeleita liittyen mobiiliteknologiaan ... -
Mobiiliteknologian vaikutukset moniajoon
Vainiomäki, Julia (2020)Tutkielma käsittelee mobiiliteknologian vaikutuksia moniajoon (engl. multitasking). Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena sekä haastattelututkimuksena. Lähteinä käytettiin pääasiallisesti tieteellisiä ... -
Mobiiliteknologian aiheuttama teknostressi korkeakoulussa
Parviainen, Teemu (2024)Tässä tutkielmassa tutkitaan mobiiliteknologian aiheuttamaa teknostressiä korkeakoulu opiskelijoiden keskuudessa. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, mitkä mobiiliteknologian piirteet aiheuttavat teknostressiä ja, millaisia ... -
Globaali näkökulma mobiiliin oppimiseen : tietotekniikka ja koulutuksen peruspilarit
Lehtomäki, Elina (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2014) -
Tapaustutkimus opettajien kokemuksista tietotekniikan hyödyntämisestä aikuisten maahanmuuttajien perusopetuksessa Suomessa
Vilhonen, Marjukka (2023)Tutkimuksessa kartoitettiin, miten maahanmuuttajien perusopetusta antavat opettajat hyödyntävät teknologiaa opetuksessa, sekä miten he kokevat teknologian hyödyntämisen onnistuvan. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä yhden ...