Sports as a motivation to study English : young athletes and the L2 motivational self system
Tutkimuksen lähtökohtana oli Zoltán Dörnyein uusi motivaatioteoria, joka koostuu oppijoiden tulevaisuuden minäkuvista sekä aiemmista kokemuksista kohdekieleen liittyen. Kyseistä teoriaa ei ole vielä laajalti käytetty tutkimuksessa, ja suomalaiset kieltenoppijat ovat vielä varsin uusi kohderyhmä kyseiselle teorialle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten urheilijoiden suhtautumista englantiin ja sen tärkeyteen.
Tutkimuksessa tutkittiin urheilijoiden 1) yleisiä asenteita englantia kohtaan, 2) heidän urheiluun ja englantiin liittyviä tulevaisuuden minäkuvia, sekä 3) heidän aiempia urheiluun liittyviä kokemuksia englannin käytöstä. Urheilijat ovat uusi kohderyhmä motivaatiotutkimuksessa, joka käsittelee kielten oppimista. Tämän takia työn tarkoituksena oli selvittää asenteita ja minäkuvia yleisellä tasolla, javertailla vastauksia eri ryhmien välillä. Tämän takia tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Yhteensä 107 nuorta urheilijaa kahdesta eri urheilupainotteisesta lukiosta osallistui tutkimukseen. He vastasivat kyselylomakkeeseen, jossa oli heidän urheilutaustoihinsa liittyviä kysymyksiä, monivalintoja, sekä avokysymyksiä. Vastauksia vertailtiin urheilijoiden sukupuolen, lajitaustan sekä kilpailutason välillä.
Nuoret urheilijat suhtautuivat englantiin todella positiivisesti, ja he näkivät englannin kielen osana tulevaisuuttaan urheilijana. Vastaajien ideaalit tulevaisuuden minäkuvat olivat positiivisia, mikä oli mahdollisesti seurausta heidän aiemmista positiivisista kokemuksistaan englannin käytöstä urheilutilanteissa. Tuloksissa ei ollut merkittäviä tilastollisia eroja vertailuissa eri ryhmien välillä; ainoastaan yksittäisissä väittämissä oli eroavaisuuksia.
...
Alternative title
Young athletes and the L2 motivational self systemKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Young Finnish athletes' participation in organized team sports
Rottensteiner, Christoph (University of Jyväskylä, 2015)The purpose of the present dissertation is to extend our understanding of young athletes’ sport participation process from a psychosocial perspective by examining the reasons why young athletes persist in or withdraw ... -
Understanding youth athletes' life designing processes through dream day narratives
Ronkainen, Noora J.; Ryba, Tatiana V. (Academic Press, 2018)A number of studies have investigated career pathways in elite sport with retrospective designs, but few studies have explored how youth elite athletes construct narratives about their future lives and how their dreams and ... -
Elite Athletes in the Anti-Doping System – Justifiable Anti-Doping Work? : Finnish Elite Athletes’ Perceptions on the Anti-Doping System and Activities
Ketola, Tanja (2023)Maailman antidopingtoimisto WADAn antidopingsäännöstö ja käytänteet ovat saaneet osakseen kritiikkiä urheilijoiden oikeuksiin ja osallistamiseen liittyen, vaikka yleisesti dopingvalvonta nähdään tarpeellisena. Tällä ... -
Athletic career transition : a qualitative inquiry into ex-athletes' experiences of the sports system in Singapore
Suptu, M. Faisal (2012)Anecdotally, studies on athletic career development and/ or transition revealed that athletes tend to have difficulty immersing their lifestyle into the societal norm after the termination of their athletic career. Based ... -
‘I was excited to train, so I didn’t have problems with the coach’ : dual career athletes’ experiences of (dis)empowering motivational climates
Saarinen, Milla; Ryba, Tatiana V.; Ronkainen, Noora J.; Rintala, Harri; Aunola, Kaisa (Taylor & Francis, 2020)In addition to investing in athletic development, adolescent elite athletes are expected to complete their secondary education. As a result of this expectation and the demands of sport and education, they may struggle to ...