dc.contributor.author | Vakkari, Heini | |
dc.date.accessioned | 2013-05-10T12:17:52Z | |
dc.date.available | 2013-05-10T12:17:52Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1260811 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41347 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen lähtökohtana oli Zoltán Dörnyein uusi motivaatioteoria, joka koostuu oppijoiden tulevaisuuden minäkuvista sekä aiemmista kokemuksista kohdekieleen liittyen. Kyseistä teoriaa ei ole vielä laajalti käytetty tutkimuksessa, ja suomalaiset kieltenoppijat ovat vielä varsin uusi kohderyhmä kyseiselle teorialle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten urheilijoiden suhtautumista englantiin ja sen tärkeyteen.
Tutkimuksessa tutkittiin urheilijoiden 1) yleisiä asenteita englantia kohtaan, 2) heidän urheiluun ja englantiin liittyviä tulevaisuuden minäkuvia, sekä 3) heidän aiempia urheiluun liittyviä kokemuksia englannin käytöstä. Urheilijat ovat uusi kohderyhmä motivaatiotutkimuksessa, joka käsittelee kielten oppimista. Tämän takia työn tarkoituksena oli selvittää asenteita ja minäkuvia yleisellä tasolla, javertailla vastauksia eri ryhmien välillä. Tämän takia tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Yhteensä 107 nuorta urheilijaa kahdesta eri urheilupainotteisesta lukiosta osallistui tutkimukseen. He vastasivat kyselylomakkeeseen, jossa oli heidän urheilutaustoihinsa liittyviä kysymyksiä, monivalintoja, sekä avokysymyksiä. Vastauksia vertailtiin urheilijoiden sukupuolen, lajitaustan sekä kilpailutason välillä.
Nuoret urheilijat suhtautuivat englantiin todella positiivisesti, ja he näkivät englannin kielen osana tulevaisuuttaan urheilijana. Vastaajien ideaalit tulevaisuuden minäkuvat olivat positiivisia, mikä oli mahdollisesti seurausta heidän aiemmista positiivisista kokemuksistaan englannin käytöstä urheilutilanteissa. Tuloksissa ei ollut merkittäviä tilastollisia eroja vertailuissa eri ryhmien välillä; ainoastaan yksittäisissä väittämissä oli eroavaisuuksia. | fi |
dc.format.extent | 85 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | English | |
dc.subject.other | motivation | |
dc.subject.other | L2 motivational self system | |
dc.subject.other | future self images | |
dc.subject.other | sports | |
dc.subject.other | athletes | |
dc.title | Sports as a motivation to study English : young athletes and the L2 motivational self system | |
dc.title.alternative | Young athletes and the L2 motivational self system | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201305101591 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2013-05-10T12:17:53Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | urheilijat | |
dc.subject.yso | motivaatioteoria | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | tulevaisuudenodotukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |