Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVakkari, Heini
dc.date.accessioned2013-05-10T12:17:52Z
dc.date.available2013-05-10T12:17:52Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1260811
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41347
dc.description.abstractTutkimuksen lähtökohtana oli Zoltán Dörnyein uusi motivaatioteoria, joka koostuu oppijoiden tulevaisuuden minäkuvista sekä aiemmista kokemuksista kohdekieleen liittyen. Kyseistä teoriaa ei ole vielä laajalti käytetty tutkimuksessa, ja suomalaiset kieltenoppijat ovat vielä varsin uusi kohderyhmä kyseiselle teorialle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten urheilijoiden suhtautumista englantiin ja sen tärkeyteen. Tutkimuksessa tutkittiin urheilijoiden 1) yleisiä asenteita englantia kohtaan, 2) heidän urheiluun ja englantiin liittyviä tulevaisuuden minäkuvia, sekä 3) heidän aiempia urheiluun liittyviä kokemuksia englannin käytöstä. Urheilijat ovat uusi kohderyhmä motivaatiotutkimuksessa, joka käsittelee kielten oppimista. Tämän takia työn tarkoituksena oli selvittää asenteita ja minäkuvia yleisellä tasolla, javertailla vastauksia eri ryhmien välillä. Tämän takia tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Yhteensä 107 nuorta urheilijaa kahdesta eri urheilupainotteisesta lukiosta osallistui tutkimukseen. He vastasivat kyselylomakkeeseen, jossa oli heidän urheilutaustoihinsa liittyviä kysymyksiä, monivalintoja, sekä avokysymyksiä. Vastauksia vertailtiin urheilijoiden sukupuolen, lajitaustan sekä kilpailutason välillä. Nuoret urheilijat suhtautuivat englantiin todella positiivisesti, ja he näkivät englannin kielen osana tulevaisuuttaan urheilijana. Vastaajien ideaalit tulevaisuuden minäkuvat olivat positiivisia, mikä oli mahdollisesti seurausta heidän aiemmista positiivisista kokemuksistaan englannin käytöstä urheilutilanteissa. Tuloksissa ei ollut merkittäviä tilastollisia eroja vertailuissa eri ryhmien välillä; ainoastaan yksittäisissä väittämissä oli eroavaisuuksia.fi
dc.format.extent85 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherEnglish
dc.subject.othermotivation
dc.subject.otherL2 motivational self system
dc.subject.otherfuture self images
dc.subject.othersports
dc.subject.otherathletes
dc.titleSports as a motivation to study English : young athletes and the L2 motivational self system
dc.title.alternativeYoung athletes and the L2 motivational self system
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201305101591
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2013-05-10T12:17:53Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysourheilijat
dc.subject.ysomotivaatioteoria
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysotulevaisuudenodotukset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot