Lasten ja nuorten yhteisölähtöinen suun terveyden edistäminen : työkalu terveyden edistämiskäytäntöjen arviointiin
Päivämäärä
2013Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Suun sairaudet ovat yleinen kansanterveysongelma. Niiden hoitaminen on kallista, mutta ehkäisy
on mahdollista terveellisin elintavoin. Sekä yksilö- että yhteisölähtöistä suun terveyden
edistämistä tarvitaan. Terveyden edistämisen toteuttaminen vaatii suunnittelua ja arviointia.
Arvioinnin tekemiseen tarvitaan sopivia mittareita. Erityisesti suun terveyden edistämisen
arviointimittareiden kehittämiselle on tarvetta, koska kokonaisvaltaisia suun terveyden
edistämistoimintaa arvioivia mittareita ei ole. Tämä työ käsittelee 0–18-vuotiaiden lasten ja
nuorten yhteisölähtöistä suun terveyden edistämistä. Työn tarkoituksena oli ensiksi kehittää
arviointityökalu yhteisölähtöisten suun terveyden edistämiskäytäntöjen arvioimiseen, ja toiseksi
arvioida suomalaisia lapsiin ja nuoriin kohdistuvia yhteisölähtöisiä suun terveyden
edistämiskäytäntöjä tällä arviointityökalulla.
Arviointityökalu rakennettiin terveyden edistämisen tutkimus- ja teoriakirjallisuuteen pohjautuen.
Arviointityökalu sisälsi kolme osa-aluetta: terveyden edistämisen suunnittelu, toteutus ja
arviointi. Aineisto suomalaisista yhteisölähtöisistä lasten ja nuorten suun terveyden edistämisen
käytännöistä (n=12) kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastateltavat olivat mm.
hammashoitajia, suuhygienistejä, hammaslääkäreitä ja opettajia. Aineistona käytettiin myös
aiheeseen liittyviä dokumentteja, kuten toimintasuunnitelmia ja raportteja. Haastattelu- ja
dokumenttiaineiston teorialähtöistä analyysia ohjasi arviointityökalun viitekehys.
Arviointityökalu osoittautui käytännölliseksi, koska se toi esille terveyden edistämiskäytäntöjen
vahvuuksia ja heikkouksia. Vahvuuksia löytyi käytäntöjen toteutuksesta, kun taas heikkouksia
suunnittelun ja arvioinnin osa-alueilta. Käytäntöjen vahvuuksia olivat esimerkiksi eri toimijoiden
välinen laaja-alainen yhteistyö sekä saman kohderyhmän tavoittaminen useammin kuin kerran
toiminnan aikana. Käytäntöjen heikkouksiksi voitiin lukea muun muassa tavoitteiden
epätäsmällisyys, kirjallisen toimintasuunnitelman puuttuminen sekä puutteet arvioinnissa.
Neljäsosaa arvioiduista käytännöistä voitiin pitää hyvinä käytäntöinä. Tässä tutkielmassa
kehitettyä arviointityökalua voidaan hyödyntää laaja-alaisesti terveyden edistämiskäytäntöjen
kehittämistyössä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikunnan vaikutus lasten ja nuorten ADHD-oireisiin
Puskala, Neea (2023)Liikunnalla tiedetään olevan erilaisia hyötyjä terveyden eri osa-alueisiin ja sitä hyödynnetään niin sairauksien hoidossa kuin ennaltaehkäisyssä. Tässä systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa oli tarkoituksena selvittää, ... -
Lasten ja nuorten liikuntalääketiede : tavoitteena terveyden edistäminen, sairauksien ehkäisy ja kuntoutus
Haapala, Eero; Hamari, Lotta; Bond, Bert; Takken, Tim; Vlachopoulos, Dimitris; Ihalainen, Johanna (Liikuntatieteellinen Seura ry, 2018)Fyysinen aktiivisuus kannattaa. Liikuntaharjoittelu vaikuttaa myönteisesti kehon koostumukseen, fyysiseen kuntoon, toimintakykyyn, psyykkiseen hyvinvointiin ja elämänlaatuun myös niillä lapsilla ja nuorilla, joilla ... -
Fyysisen aktiivisuuden yhteys lasten ja nuorten mielenterveyteen
Kiviniemi, Aleksi (2024)Lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt merkittävästi 2000-luvulla. Useimmat lapset ja nuoret kerryttävät päivittäin vähemmän fyysistä aktiivisuutta kuin heidän ikänsä suositukset edellyttäisivät. Samalla ... -
Sosioekonomisen aseman yhteys 6–18-vuotiaiden ylipainoisten ja lihavien lasten elämäntapainterventioiden tehokkuuteen
Suortamo, Sannakaisa (2023)Lihavuus on kasvava maailmanlaajuinen ongelma, jonka perimmäisenä syynä ovat energiatasapainon häiriöt; energiaa saadaan enemmän kuin sitä kulutetaan. Negatiiviset muutokset energiatasapainoon liittyvissä tekijöissä johtuvat ... -
Nuorten terveyden eriarvoistuminen - miten siihen voi vaikuttaa ja miten sitä voi ehkäistä?
Selkämaa, Anniina (2020)Tässä tutkielmassa tutkitaan nuorten terveyden eriarvoistumista ja sitä, millaisilla keinoilla siihen voidaan vaikuttaa ja miten sitä voidaan ehkäistä. Eriarvoistumisen kasvu on värittänyt yhteiskuntaamme jo pitkään. Se ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.