University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Riski ja luottamus radiotaajuisessa tunnistamisessa

Icon
429.4 Kb

Authors
Isomäki, Ari
Date
2013
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the department responsible for publication of the thesis, or at the archival workstation at Jyväskylä University Library: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Radiotaajuisen tunnistuksen oletetaan lähitulevaisuudessa yleistyvän sovelluksiin, jotka koskettavat läheisesti kuluttajaa, koska sen oletetaan lisäävän huomattavasti yritysten informaation käsittelyn ja prosessin hallinnan tehokkuutta. Radiotaajuisen tunnistuksen teknologia on saanut kritiikkiä osakseen sen sisältämien uudenlaisten kuluttajaa uhkaavien riskien johdosta ja tämä on vaikeuttanut yritysten kykyä hyödyntää radiotaajuisen tunnistuksen toiminnallisuuksia täysimittaisesti. Aikaisemman tutkimuksen perusteella riskillä ja luottamuksella on todettu olevan vaikutusta kuluttajan halukkuuteen käyttää sovelluksia. Tutkielman tarkoituksena on kirjallisuusanalyysin keinoin selvittää yksityiskohtaisesti mitä riskejä radiotaajuisen tunnistuksen teknologia tuo kuluttajalle. Mcknightin ja Chervanyn luottamuksen typologian pohjalta pyritään selvittämään, kuinka luottamuksella on merkitystä kuluttajien asennoitumisessa radiotaajuisen tunnistuksen teknologiaan ja kuinka luottamusta kyetään vahvistamaan näin parantaen kuluttajan käsityksiä. ...
 
In the near future radio frequency identification technology is assumed to be more common in applications that are closer to the consumer, because it is ex-pected that it will considerably enhance the effectiveness of companies’ infor-mation handling and process management. Radio frequency identification technology has drawn some criticism because it encompasses new kind of risks threatening consumers and this has made it more difficult for companies to uti-lise radio frequency identifications functionality in its full scale. Based on pre-vious research risk and trust has been noted to affect consumers’ willingness to use applications. By the means of literary review the purpose of this thesis is to clarify in detail what risks the radio frequency technology brings to consumers. Based on McKnights and Chervany’s trust typology the aim is to clarify how trust bears significance in consumers’ attitude towards radio frequency tech-nology and how trust can be enhanced therefore improving consumers percep-tions. ...
 
Keywords
radiotaajuinen tunnistus etätunnistus kuluttajat riski luottamus RFID radioaallot tunnistaminen radio frequency identification consumers risk trust
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305031537

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4197]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The Effects of Consumer Demographics and Payment Method Preference on Product Return Frequency and Reasons in Online Shopping 

    Makkonen, Markus; Frank, Lauri; Kemppainen, Tiina (University of Maribor, 2021)
    In online shopping, product returns are very common. In order to reduce them, one must first understand who are making them and why are they being made. In this study, we aim to address these questions by examining product ...
  • Radio frequency fingerprinting for outdoor user equipment localization 

    Mondal, Riaz Uddin (University of Jyväskylä, 2017)
    The recent advancements in cellular mobile technology and smart phone usage have opened opportunities for researchers and commercial companies to develop ubiquitous low cost localization systems. Radio frequency (RF) ...
  • Consumer power >< brand force : defining brand equity assets for the empowered consumers 

    Brisk, Jenni (2019)
    Mitä brändeillä on tarjota ja millaisia keinoja käytettävissä, kun liiketoimintaympäristö, media ja kuluttajien käyttäytyminen ovat kaikki muutoksen tilassa? Kehittyvät digitaaliset teknologiat, sosiaalinen media sekä ...
  • Consumer behaviour and decision-making process of mature consumers in Finnish retail environment 

    Westerholm, Max (2021)
    Maailman ikärakenne vanhenee jatkuvasti ja asiakassegmentit, jotka koostuvat senioreista, kasvavat entisestään. Nämä segmentit eivät ole pelkästään suuria ihmismäärältään, vaan myös varakkaita sekä halukkaita käyttämään ...
  • Automatic image‐based identification and biomass estimation of invertebrates 

    Ärje, Johanna; Melvad, Claus; Jeppesen, Mads Rosenhøj; Madsen, Sigurd Agerskov; Raitoharju, Jenni; Rasmussen, Maria Strandgård; Iosifidis, Alexandros; Tirronen, Ville; Gabbouj, Moncef; Meissner, Kristian; Høye, Toke Thomas (Wiley, 2020)
    Understanding how biological communities respond to environmental changes is a key challenge in ecology and ecosystem management. The apparent decline of insect populations necessitates more biomonitoring but the time-consuming ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre