Riski ja luottamus radiotaajuisessa tunnistamisessa
Authors
Date
2013Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the department responsible for publication of the thesis, or at the archival workstation at Jyväskylä University Library: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Radiotaajuisen tunnistuksen oletetaan lähitulevaisuudessa yleistyvän sovelluksiin, jotka koskettavat läheisesti kuluttajaa, koska sen oletetaan lisäävän huomattavasti yritysten informaation käsittelyn ja prosessin hallinnan tehokkuutta. Radiotaajuisen tunnistuksen teknologia on saanut kritiikkiä osakseen sen sisältämien uudenlaisten kuluttajaa uhkaavien riskien johdosta ja tämä on vaikeuttanut yritysten kykyä hyödyntää radiotaajuisen tunnistuksen toiminnallisuuksia täysimittaisesti. Aikaisemman tutkimuksen perusteella riskillä ja luottamuksella on todettu olevan vaikutusta kuluttajan halukkuuteen käyttää sovelluksia. Tutkielman tarkoituksena on kirjallisuusanalyysin keinoin selvittää yksityiskohtaisesti mitä riskejä radiotaajuisen tunnistuksen teknologia tuo kuluttajalle. Mcknightin ja Chervanyn luottamuksen typologian pohjalta pyritään selvittämään, kuinka luottamuksella on merkitystä kuluttajien asennoitumisessa radiotaajuisen tunnistuksen teknologiaan ja kuinka luottamusta kyetään vahvistamaan näin parantaen kuluttajan käsityksiä.
...
In the near future radio frequency identification technology is assumed to be more common in applications that are closer to the consumer, because it is ex-pected that it will considerably enhance the effectiveness of companies’ infor-mation handling and process management. Radio frequency identification technology has drawn some criticism because it encompasses new kind of risks threatening consumers and this has made it more difficult for companies to uti-lise radio frequency identifications functionality in its full scale. Based on pre-vious research risk and trust has been noted to affect consumers’ willingness to use applications. By the means of literary review the purpose of this thesis is to clarify in detail what risks the radio frequency technology brings to consumers. Based on McKnights and Chervany’s trust typology the aim is to clarify how trust bears significance in consumers’ attitude towards radio frequency tech-nology and how trust can be enhanced therefore improving consumers percep-tions.
...




Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4424]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The Effects of Consumer Demographics and Payment Method Preference on Product Return Frequency and Reasons in Online Shopping
Makkonen, Markus; Frank, Lauri; Kemppainen, Tiina (University of Maribor, 2021)In online shopping, product returns are very common. In order to reduce them, one must first understand who are making them and why are they being made. In this study, we aim to address these questions by examining product ... -
Would you mind your language, please? : Consumer Incivility on Social Media Platforms
Bhutto, Maqsood H.; Shaikh, Aijaz A.; Karjaluoto, Heikki (International Consortium for Electronic Business, 2022)Consumer incivility on social media platforms has recently gained the attention of academic researchers. However, few studies have presented the role that consumer incivility plays in forming social media perspectives (e.g. ... -
Keinotekoisten neuroverkkojen hyödyntäminen automaattisessa lintujen tunnistamisessa äänen perusteella
Sintonen, Lauri (2018)Tässä tutkielmassa esitellään keinotekoisten neuroverkkojen hyödyntämistä automaattisessa lintujen tunnistamisessa äänen perusteella. Keskeisenä motiivina ovat sekä neuroverkkoihin tutustuminen että lintujen automaattisen ... -
Miten käyttää salasanoja turvallisesti
Pishehgar, Arian (2023)Tämä kirjoitelma tarkastelee salasanojen turvallista käyttämistä nykypäiväisissä järjestelmissä. Kirjoitelmassa käydään läpi erilaisia kriteereitä, joita turvalliselle salasanalle on ja ongelmat, jotka niiden muistettavuudesta ... -
Consumer power >< brand force : defining brand equity assets for the empowered consumers
Brisk, Jenni (2019)Mitä brändeillä on tarjota ja millaisia keinoja käytettävissä, kun liiketoimintaympäristö, media ja kuluttajien käyttäytyminen ovat kaikki muutoksen tilassa? Kehittyvät digitaaliset teknologiat, sosiaalinen media sekä ...