Työn imu ja työuupumus musiikinopettajien kokemana
Tutkimuksessani tarkastelen musiikinopettajien työhyvinvointia uusimman positiivista työhyvinvointia kuvaavan käsitteen, työn imun, avulla. Millainen ilmiö työn imu on ja kuinka musiikinopettajat sitä kokevat? Saadakseni kokonaisvaltaisemman kuvan musiikinopettajien työhyvinvoinnista ja työpahoinvoinnista, kartoitan samanaikaisesti myös kokemuksia työuupumuksesta. Näin hyvinvoinnin tilaa selvitetään laaja-alaisesti yhdistämällä tarkasteluun sekä positiivinen että negatiivinen työhyvinvointi.
Tutkimuksessa käsittelen sitä, kuinka musiikinopettajat eri ikäluokissa kokevat työn imua ja työuupumusta. Löytyykö sukupuolten välillä eroavaisuuksia? Onko merkitystä sillä, missä päin Suomea työpaikka sijaitsee? Kuinka työsuhteen muoto vaikuttaa koettuun työn imuun ja työuupumukseen? Vaikuttaako tähän myös viikossa tehty keskimääräinen työtuntimäärä? Entä kokevatko musiikinopettajat työn imua ja työuupumusta enemmän tai vähemmän verrattuna luokanopettajiin?
Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka aineisto on kerätty survey - tyyppisellä verkkokyselyllä syys-lokakuussa 2012. Musiikinopettajien kokemaa työn imua tutkittiin Schaufelin työryhmän (2002) kehittämällä työn imun arviointi – menetelmällä (Utrecht Work Engagement Scale, UWES). Työuupumusta puolestaan tutkittiin Maslachin kehittämällä työuupumusmittarilla (Maslach Burnout Inventory, MBI). Tutkimuksen kohdejoukko koostui satunnaisotannalla 129 musiikin aineenopettajasta eri puolelta Suomea.
Saaduista tuloksista on havaittavissa, että suurin osa musiikinopettajista kokee työn imua keskimäärin viikoittain, hyvin suuri osa jopa muutaman kerran viikossa. Kaikki vastaajat tuntevat työn imua jossain määrin. Toisin sanoen ei ole lainkaan musiikinopettajia, jotka eivät tuntisi työn imua koskaan. Suurimmalla osalla kyselyyn vastanneista musiikinopettajista ei myöskään ole työuupumusoireita. Vakavia työuupumusoireita oli vastaajajoukosta vain kolmella musiikinopettajalla.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikinopettajien työhyvinvointi 2012
Kokko, Kaisa; Ukkonen, Panu (2013)Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tutkimusta musiikinopettajien työhyvinvoinnista. Päämääränä oli selvittää koulujen musiikinopettajien työhyvinvoinnin tilaa, sitä kuinka työn eri osa-alueet vaikuttavat musiikinopettajan ... -
Psykologinen pääoma musiikinopettajien työhyvinvoinnin voimavarana
Tykkyläinen, Linda (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää musiikinopettajien työhyvinvoinnin kokemusta psykologisen pääoman käsitteen näkökulmasta. Psykologinen pääoma koostuu sinnikkyydestä, itseluottamuksesta, tulevaisuususkosta ... -
Alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnilleen merkityksellisistä tekijöistä
Linnanmäki, Henriikka; Mäkelä, Jyri (2019)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme alakoulun luokanopettajien ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnistaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia asioita opettajat nimesivät ... -
Pidetäänkö asiakkaiden autoista parempaa huolta kuin ihmisistä? : työhyvinvointitutkimus autoalan organisaatiossa
Oksanen, Teija (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kansainvälisen autoalan organisaation yhden Suomen yksikön työhyvinvoinnin tilaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työhyvinvoinnin käsitteiden sekä siihen liittyvien tekijöiden, kuten ... -
Luonnosta Virtaa -intervention yhteys osallistujien psykologiseen irrottautumiseen, työuupumukseen ja työn imuun
Määttä, Katariina; Virén, Heidi (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella ryhmämuotoisen luontoavusteisen Luonnosta Virtaa -intervention ja siihen osallistuneiden työntekijöiden työhyvinvoinnin yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin välittömän ...