Show simple item record

dc.contributor.authorHakala, Outi Maija
dc.date.accessioned2013-04-27T16:43:38Z
dc.date.available2013-04-27T16:43:38Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1259745
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41272
dc.description.abstractKirpusta koiraan ja luista ytimiin – Eläinten käyttö nykytaiteessa Pro gradu -tutkielmani käsittelee eläintaiteeksi kutsumastani ilmiöstä nousevia kysymyksiä. Tukielman tarkoitus on kuvata eläintaiteen muodostamia diskursseja ja niiden toimintaa. Tutkielman teolla osallistun myös itse eläintaiteesta käytävään keskusteluun ja rakennan ilmiön diskurssia. Tutkimuskysymykseni pohtivat mitä eläintaide on, miksi sitä on tehty ja mitä merkityksiä ilmiöllä on yhteiskunnassa ja taidemaailmassa. Tutkimusaineiston ytimen muodostavat eläintaidetta edustavat teokset. Sekundäärinen aineisto muodostuu artikkeleista, keskustelusta, taiteilijoiden haastatteluista ja muusta teoksia ympäröivästä materiaalista. Tutkimusnäkökulmani on taiteenfilosofinen. Se tarkoittaa, että olen enemmän kiinnostunut eläintaiteen merkityksistä, kuin sen esteettisistä arvoista. Olen kiinnostunut esimerkiksi eläintaiteen yhteiskunnallisista ja eettisistä ilmenemistavoista. Eläinten moraalisen arvon ja oikeuksien pohdinta nousee keskeiselle sijalle tutkimuksessani. Tutkielmani rakenne syntyy Boris Uspenskin Komposition poetiikan mukaan. Uspenskin komposition rakenneperiaate koostuu kolmesta tasosta, joiden rinnakkainen käyttö muodostaa yhdistelmän vaihtelevia näkökulmia. Semanttisella tasolla analysoin kuvauksen suhdetta kuvattuun tai kuvauskohteeseen. Tämä esittämisen ja esittävän suhteen käsittely kiteytyy tutkimuksessani kysymykseen miten eläimiä on käytetty. Syntaktisella tasolla tutkin kuvauksen sisäisiä rakennusperiaatteita ja sääntöjä, eli tutkimuksessani sitä, miksi on tehty niin kuin on tehty? Pragmaattisella tasolla erittelen kuvauksen ja yleisön suhdetta. Tämä taso sisältää tutkimuksessani eläintaiteen yhteiskunnalliset vaikutukset, keskustelun ja taidemaailmaan sijoittumisen. Tutkimusmenetelmäni on diskurssianalyysi, jossa nojaudun Michel Foucault’n ajatteluun. Foucault kuvaa diskurssin kulttuurisesti värittyneeksi representaatioksi todellisuudesta. Diskurssianalyysi on noiden diskurssien ymmärtämistä, opiskelua ja järjestämistä.fi
dc.description.abstractFrom fleas to dogs, bones to guts – Utilization of animals in contemporary art My master’s thesis covers questions of a phenomenon that I call animal art. The aim of my thesis is to study discourses in animal art and how they work. Through my research I am also taking part in the conversation about animals in art by building discourse about the phenomenon. I am asking what animal art is, why is it done and what kind of meanings it has in society and in art world. The core of my research material consists of animal art works. Secondary research material is formed by articles, discussions, artist interviews and other material surrounding the art works. My perspective in the thesis is art philosophy. It means that I am more interested in the meanings of the animal art works rather than their aesthetic values. I am for example interested in societal and ethical manifestations of animal art. Considering animal rights and moral value of animals is crucial in my thesis. The structure of my thesis is from Boris Uspenski’s book A Poetics of Composition. Uspenski’s theory of composition includes three planes of description that define different structures of the art work. On the semantic plane I describe how animals have been used in contemporary art. On the syntactic plane I am dealing with different kinds of artistic intentions behind the artworks. On the pragmatic plane i analyze the relationship between animal art and the public. This plane contains the societal influences, discussion and the positioning of animal art in the art world. My method is discourse analysis which I base on Michel Foucault’s thinking. A Foucauldian notion of discourse or sentence holds that it is a culturally constructed representation of reality. Discourse analysis is about studing and understanding those sequences of sentences.en
dc.format.extent123 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othereläintaide
dc.subject.otherelävä installaatio
dc.subject.otherdiskurssi
dc.subject.othertaidepuhe
dc.subject.otheranimal art
dc.subject.otherliving installation
dc.subject.otherdiscourse
dc.subject.otherart speak
dc.titleKirpusta koiraan ja luista ytimiin : eläinten käyttö nykytaiteessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201304271516
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTaidehistoriafi
dc.contributor.oppiaineArt Historyen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2013-04-27T16:43:38Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi310
dc.subject.ysotaide
dc.subject.ysoeläimet
dc.subject.ysoinstallaatiot
dc.subject.ysonykytaide
dc.subject.ysodiskurssi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record