Kirpusta koiraan ja luista ytimiin : eläinten käyttö nykytaiteessa
Kirpusta koiraan ja luista ytimiin
– Eläinten käyttö nykytaiteessa
Pro gradu -tutkielmani käsittelee eläintaiteeksi kutsumastani ilmiöstä nousevia kysymyksiä. Tukielman tarkoitus on kuvata eläintaiteen muodostamia diskursseja ja niiden toimintaa. Tutkielman teolla osallistun myös itse eläintaiteesta käytävään keskusteluun ja rakennan ilmiön diskurssia. Tutkimuskysymykseni pohtivat mitä eläintaide on, miksi sitä on tehty ja mitä merkityksiä ilmiöllä on yhteiskunnassa ja taidemaailmassa.
Tutkimusaineiston ytimen muodostavat eläintaidetta edustavat teokset. Sekundäärinen aineisto muodostuu artikkeleista, keskustelusta, taiteilijoiden haastatteluista ja muusta teoksia ympäröivästä materiaalista. Tutkimusnäkökulmani on taiteenfilosofinen. Se tarkoittaa, että olen enemmän kiinnostunut eläintaiteen merkityksistä, kuin sen esteettisistä arvoista. Olen kiinnostunut esimerkiksi eläintaiteen yhteiskunnallisista ja eettisistä ilmenemistavoista. Eläinten moraalisen arvon ja oikeuksien pohdinta nousee keskeiselle sijalle tutkimuksessani.
Tutkielmani rakenne syntyy Boris Uspenskin Komposition poetiikan mukaan. Uspenskin komposition rakenneperiaate koostuu kolmesta tasosta, joiden rinnakkainen käyttö muodostaa yhdistelmän vaihtelevia näkökulmia. Semanttisella tasolla analysoin kuvauksen suhdetta kuvattuun tai kuvauskohteeseen. Tämä esittämisen ja esittävän suhteen käsittely kiteytyy tutkimuksessani kysymykseen miten eläimiä on käytetty. Syntaktisella tasolla tutkin kuvauksen sisäisiä rakennusperiaatteita ja sääntöjä, eli tutkimuksessani sitä, miksi on tehty niin kuin on tehty? Pragmaattisella tasolla erittelen kuvauksen ja yleisön suhdetta. Tämä taso sisältää tutkimuksessani eläintaiteen yhteiskunnalliset vaikutukset, keskustelun ja taidemaailmaan sijoittumisen.
Tutkimusmenetelmäni on diskurssianalyysi, jossa nojaudun Michel Foucault’n ajatteluun. Foucault kuvaa diskurssin kulttuurisesti värittyneeksi representaatioksi todellisuudesta. Diskurssianalyysi on noiden diskurssien ymmärtämistä, opiskelua ja järjestämistä.
...
From fleas to dogs, bones to guts
– Utilization of animals in contemporary art
My master’s thesis covers questions of a phenomenon that I call animal art. The aim of my thesis is to study discourses in animal art and how they work. Through my research I am also taking part in the conversation about animals in art by building discourse about the phenomenon. I am asking what animal art is, why is it done and what kind of meanings it has in society and in art world.
The core of my research material consists of animal art works. Secondary research material is formed by articles, discussions, artist interviews and other material surrounding the art works. My perspective in the thesis is art philosophy. It means that I am more interested in the meanings of the animal art works rather than their aesthetic values. I am for example interested in societal and ethical manifestations of animal art. Considering animal rights and moral value of animals is crucial in my thesis.
The structure of my thesis is from Boris Uspenski’s book A Poetics of Composition. Uspenski’s theory of composition includes three planes of description that define different structures of the art work. On the semantic plane I describe how animals have been used in contemporary art. On the syntactic plane I am dealing with different kinds of artistic intentions behind the artworks. On the pragmatic plane i analyze the relationship between animal art and the public. This plane contains the societal influences, discussion and the positioning of animal art in the art world.
My method is discourse analysis which I base on Michel Foucault’s thinking. A Foucauldian notion of discourse or sentence holds that it is a culturally constructed representation of reality. Discourse analysis is about studing and understanding those sequences of sentences.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Constructing the consent of animal production : the representation of pigs in a smallholding magazine
Nevala, Pauliina (2020)Kasvava kritiikki tehotuotannon ympäristövaikutuksia kohtaan yhdistettynä eläinten hyvinvointiin liittyviin kysymyksiin on lisännyt kiinnostusta vaihtoehtoisesti tuotettuihin eläinperäisiin tuotteisiin, kuten luomulihaan. ... -
Muutos tilassa : taideteoksen autenttisuuden ja auran merkitykset installaatiotaiteen esittämisen ja tallentamisen prosesseissa
Kuosmanen, Rosa (2015)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan taideteoksen autenttisuuden ja auran nykymerkityksiä installaatiotaiteen näkökulmasta. Keskeisenä tavoitteena on selvittää, mistä kontekstisidonnaisen ja prosessuaalisen ... -
The Human and Non-human Interconnectedness in Three Chinese Contemporary Artists
Yang, Jing (Bononia university press, 2021)Today, we live in an era known as the Anthropo cene. The interconnectedness between humans and other living entities and environments is an essential part of the theme of the Anthropocene and a central concern in contemporary ... -
Objektit ennen traumaa : analyysi Sirous Namazin installaatiosta 12.30
Heikkilä, Saara (2020)Sirous Namazi on rekonstruoinut iranilaisen lapsuudenkotinsa objektit omasta ja perheenjäsentensä muistista käsin installaatiossaan 12.30. Namazi kertoo tutkivansa installaatiossaan muistin mekanismia. Hänen teoksensa ... -
Eläin, jota rakastin liikaa : koiran representaatio suomalaisessa taiteessa
Hämäläinen, Sonja (2020)Maisterintutkielmassa käsitellään koiran representaatiota suomalaisessa maalaus- ja veistotaiteessa aikavälillä 1400–2018. Laadullisen tutkimuksen tavoitteena on tehdä nähtäväksi niitä koiran asemaan ja esittämiseen liittyviä ...