Adult EFL learners : views of exercises in coursebook
Oppikirjoilla on keskeinen rooli vieraiden kielten opetuksessa ja oppimisessa. Aiemmin englannin oppikirjoja ovat arvioineet lähinnä tutkijat. Joissakin tutkimuksissa on myös tuotu esille opettajien ja oppilaiden mielipiteitä englannin oppikirjoista. Harvat tutkimukset ovat kuitenkaan keskittyneet oppikirjojen arviointiin aikuisopiskelijoiden näkökulmasta tai pelkästään arvioimaan oppikirjojen tehtäviä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää englannin aikuisopiskelijoiden mielipiteitä heidän oppikirjansa English for you, too! 3 tehtävistä. Lisäksi tavoitteena oli saada selville millaisista tehtävätyypeistä aikuisopiskelijat pitävät eniten.
Kyselytutkimukseen osallistui kolme englannin kansalaisopistoryhmää Keski-Suomesta ja Pirkanmaalta. Tulokset osoittivat, että aikuisopiskelijat ovat tyytyväisiä englannin oppikirjansa tehtävien moniin eri piirteisiin, kuten vaikeusasteeseen ja työskentelytapojen monipuolisuuteen. Lisäksi aikuisopiskelijat olivat varsin tyytyväisiä kielen eri osa-alueita mittaaviin tehtäviin ja he pitivät eniten perinteisistä tehtävätyypeistä. Tuloksia pyrittiin selittämään vastaajien iän ja englannin opiskeluvuosien perusteella.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää englannin oppikirjojen suunnittelussa, sillä tulokset osoittivat, millaisia tehtäviä aikuisopiskelijat haluaisivat tehdä englantia opiskellessansa. Lisäksi tutkimustulokset auttavat opettajia muuntelemaan tehtävien eri piirteitä, vaikka tulokset olivat varsin positiivisia.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults
Rahela, Elina (2014)Oppikirjoilla on hyvin keskeinen rooli opetuksessa kaikilla asteilla, joten ne väistämättä vaikuttavat myös oppijoihin. Oppikirjojen kieli- ja oppimiskäsitykset vaikuttavat siihen, miten opitaan ja nämä käsitykset voivat ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ... -
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ... -
Bringing real life English into foreign language classrooms: Language learners’ views on the use of authentic and artificial materials in the English language learning classrooms
Pietilä, Katri (2009)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vieraan kielen oppilaiden mielipiteitä ja ajatuksia erilaisten oppimateriaalien, lähinnä autenttisen materiaalin, käytöstä kielten opetuksessa. Aikaisemmat tutkimukset ovat selkeästi ...