Adult EFL learners : views of exercises in coursebook
Oppikirjoilla on keskeinen rooli vieraiden kielten opetuksessa ja oppimisessa. Aiemmin englannin oppikirjoja ovat arvioineet lähinnä tutkijat. Joissakin tutkimuksissa on myös tuotu esille opettajien ja oppilaiden mielipiteitä englannin oppikirjoista. Harvat tutkimukset ovat kuitenkaan keskittyneet oppikirjojen arviointiin aikuisopiskelijoiden näkökulmasta tai pelkästään arvioimaan oppikirjojen tehtäviä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää englannin aikuisopiskelijoiden mielipiteitä heidän oppikirjansa English for you, too! 3 tehtävistä. Lisäksi tavoitteena oli saada selville millaisista tehtävätyypeistä aikuisopiskelijat pitävät eniten.
Kyselytutkimukseen osallistui kolme englannin kansalaisopistoryhmää Keski-Suomesta ja Pirkanmaalta. Tulokset osoittivat, että aikuisopiskelijat ovat tyytyväisiä englannin oppikirjansa tehtävien moniin eri piirteisiin, kuten vaikeusasteeseen ja työskentelytapojen monipuolisuuteen. Lisäksi aikuisopiskelijat olivat varsin tyytyväisiä kielen eri osa-alueita mittaaviin tehtäviin ja he pitivät eniten perinteisistä tehtävätyypeistä. Tuloksia pyrittiin selittämään vastaajien iän ja englannin opiskeluvuosien perusteella.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää englannin oppikirjojen suunnittelussa, sillä tulokset osoittivat, millaisia tehtäviä aikuisopiskelijat haluaisivat tehdä englantia opiskellessansa. Lisäksi tutkimustulokset auttavat opettajia muuntelemaan tehtävien eri piirteitä, vaikka tulokset olivat varsin positiivisia.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4406]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Bringing real life English into foreign language classrooms: Language learners’ views on the use of authentic and artificial materials in the English language learning classrooms
Pietilä, Katri (2009)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vieraan kielen oppilaiden mielipiteitä ja ajatuksia erilaisten oppimateriaalien, lähinnä autenttisen materiaalin, käytöstä kielten opetuksessa. Aikaisemmat tutkimukset ovat selkeästi ... -
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ... -
"Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
Hallila, Hanna (2019)Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ...