Adult EFL learners : views of exercises in coursebook
Oppikirjoilla on keskeinen rooli vieraiden kielten opetuksessa ja oppimisessa. Aiemmin englannin oppikirjoja ovat arvioineet lähinnä tutkijat. Joissakin tutkimuksissa on myös tuotu esille opettajien ja oppilaiden mielipiteitä englannin oppikirjoista. Harvat tutkimukset ovat kuitenkaan keskittyneet oppikirjojen arviointiin aikuisopiskelijoiden näkökulmasta tai pelkästään arvioimaan oppikirjojen tehtäviä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää englannin aikuisopiskelijoiden mielipiteitä heidän oppikirjansa English for you, too! 3 tehtävistä. Lisäksi tavoitteena oli saada selville millaisista tehtävätyypeistä aikuisopiskelijat pitävät eniten.
Kyselytutkimukseen osallistui kolme englannin kansalaisopistoryhmää Keski-Suomesta ja Pirkanmaalta. Tulokset osoittivat, että aikuisopiskelijat ovat tyytyväisiä englannin oppikirjansa tehtävien moniin eri piirteisiin, kuten vaikeusasteeseen ja työskentelytapojen monipuolisuuteen. Lisäksi aikuisopiskelijat olivat varsin tyytyväisiä kielen eri osa-alueita mittaaviin tehtäviin ja he pitivät eniten perinteisistä tehtävätyypeistä. Tuloksia pyrittiin selittämään vastaajien iän ja englannin opiskeluvuosien perusteella.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää englannin oppikirjojen suunnittelussa, sillä tulokset osoittivat, millaisia tehtäviä aikuisopiskelijat haluaisivat tehdä englantia opiskellessansa. Lisäksi tutkimustulokset auttavat opettajia muuntelemaan tehtävien eri piirteitä, vaikka tulokset olivat varsin positiivisia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5369]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Nothing just-is. The depiction of socio-economic (in)justice in ELT coursebooks and its implications for young learners
Alter, Grit (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)One of my fields of research is coursebook analysis. I consider coursebooks to be much more than only teaching materials for specific subjects. Coursebooks also represent what a society considers to be worthy of being ... -
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ... -
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ... -
Bringing real life English into foreign language classrooms: Language learners’ views on the use of authentic and artificial materials in the English language learning classrooms
Pietilä, Katri (2009)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vieraan kielen oppilaiden mielipiteitä ja ajatuksia erilaisten oppimateriaalien, lähinnä autenttisen materiaalin, käytöstä kielten opetuksessa. Aikaisemmat tutkimukset ovat selkeästi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.