Show simple item record

dc.contributor.authorHintsala, Anni
dc.date.accessioned2013-04-03T14:46:16Z
dc.date.available2013-04-03T14:46:16Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1257691
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41133
dc.description.abstractTutkimuksessa kokeiltiin lukivalmiuksia harjoittavaa aakkoslauluinterventiota kahdessa päiväkotiryhmässä 4–5-vuotiailla lapsilla. Tutkimukseen osallistui 13 iältään 4–5-vuotiasta lasta. Interventiojakso mittauksineen toteutettiin toukokuussa 2012 ja viivästetty mittaus lokakuussa 2012. Tutkimuksessa selvitettiin lasten kirjaintuntemuksen kehittymistä interventiojakson aikana kirjainkyselytestien avulla. Lisäksi tarkasteltiin tyttöjen ja poikien välisiä, ikäryhmien välisiä sekä yksilöllisiä eroja kehityksessä. Lasten kirjaintuntemuksessa tapahtui myönteistä kehitystä interventiojakson aikana. Intervention aikana 4-vuotiailla kirjaintuntemus kehittyi hieman 5–6-vuotiaita enemmän. Tyttöjen ja poikien suoriutumisessa ei ollut merkitseviä eroja. Tulokset tyttöjen ja poikien menestymisen vertailusta vastasivat aikaisempien tutkimuksien tuloksia, joissa sukupuoli ei vaikuttanut menestymiseen. Aikaisempien tutkimusten kanssa yhtenevästi lasten kirjaintuntemuksen erot kaventuivat iän myötä. Tulokset tukivat myös aikaisemmissa tutkimuksissa saatuja havaintoja siitä, että oppimispolut ovat yksilöllisesti muotoutuneita. Musiikillisten interventioiden kehittämistyötä tulisi jatkaa ja laajemman testistön käyttäminen interventioiden toimivuuden tutkimisessa olisi tarpeen.fi
dc.format.extent86 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherlukemisvalmiudet
dc.subject.otherlukemisvalmiuksien tukeminen
dc.subject.otherinterventio
dc.subject.otherkirjaintuntemus
dc.subject.otherkielellinen tietoisuus
dc.titleAakkoslaulu 4-5-vuotiaiden kirjaintuntemuksen tukena
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201304031386
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2013-04-03T14:46:16Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysokielellinen kehitys
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysokirjaimet
dc.subject.ysointerventio
dc.subject.ysokielellinen tietoisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record