dc.contributor.author | Hintsala, Anni | |
dc.date.accessioned | 2013-04-03T14:46:16Z | |
dc.date.available | 2013-04-03T14:46:16Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1257691 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41133 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa kokeiltiin lukivalmiuksia harjoittavaa aakkoslauluinterventiota kahdessa päiväkotiryhmässä 4–5-vuotiailla lapsilla. Tutkimukseen osallistui 13 iältään 4–5-vuotiasta lasta. Interventiojakso mittauksineen toteutettiin toukokuussa 2012 ja viivästetty mittaus lokakuussa 2012. Tutkimuksessa selvitettiin lasten kirjaintuntemuksen kehittymistä interventiojakson aikana kirjainkyselytestien avulla. Lisäksi tarkasteltiin tyttöjen ja poikien välisiä, ikäryhmien välisiä sekä yksilöllisiä eroja kehityksessä.
Lasten kirjaintuntemuksessa tapahtui myönteistä kehitystä interventiojakson aikana. Intervention aikana 4-vuotiailla kirjaintuntemus kehittyi hieman 5–6-vuotiaita enemmän. Tyttöjen ja poikien suoriutumisessa ei ollut merkitseviä eroja. Tulokset tyttöjen ja poikien menestymisen vertailusta vastasivat aikaisempien tutkimuksien tuloksia, joissa sukupuoli ei vaikuttanut menestymiseen. Aikaisempien tutkimusten kanssa yhtenevästi lasten kirjaintuntemuksen erot kaventuivat iän myötä. Tulokset tukivat myös aikaisemmissa tutkimuksissa saatuja havaintoja siitä, että oppimispolut ovat yksilöllisesti muotoutuneita.
Musiikillisten interventioiden kehittämistyötä tulisi jatkaa ja laajemman testistön käyttäminen interventioiden toimivuuden tutkimisessa olisi tarpeen. | fi |
dc.format.extent | 86 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea
ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö
kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | lukemisvalmiudet | |
dc.subject.other | lukemisvalmiuksien tukeminen | |
dc.subject.other | interventio | |
dc.subject.other | kirjaintuntemus | |
dc.subject.other | kielellinen tietoisuus | |
dc.title | Aakkoslaulu 4-5-vuotiaiden kirjaintuntemuksen tukena | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201304031386 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2013-04-03T14:46:16Z | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | kielellinen kehitys | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | kirjaimet | |
dc.subject.yso | interventio | |
dc.subject.yso | kielellinen tietoisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |