Oppilaiden visuaaliset representaatiot kiehumisessa
Authors
Date
2012Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten visuaalisten representaatioiden käyttö mahdollisesti auttaa kemian oppimisessa. Erityisesti paneuduttiin kemian visuaalisten representaatioiden tuottamisen vaatimiin kognitiivisiin toimintoihin.
Suoritettiin kirjallisuustutkimus kemian visuaalisista representaatioista ja niiden käytöstä oppimisessa. Kirjallisuustutkimuksen tulosten perusteella visuaalisten representaatioiden tuottamista tulisi hyödyntää osana kemian opetusta, sillä se vaatii oppijalta monipuolisia ja syvällisiä kognitiivisia prosesseja sekä auttaa oppijaa visualisoimaan kemiallisen tiedon submikroskooppisen tason tapahtumia. Juuri molekyylitason ymmärtäminen on kemian opiskelijoille hankalaa.
Kirjallisuuteen tutustumisen lisäksi tehtiin erikoistyö opiskelijoiden käyttämistä visuaalisista representaatioista. Erikoistyössä suoritettiin viisi pientä tapaustutkimusta Jyväskylän kaupungin lukioiden ja yliopiston kemian opiskelijoiden visuaalisten representaatioiden tuottamisesta. Tutkimusten tarkoituksena oli selvittää, miten useamman representaatiomenetelmän käyttäminen kemian tehtävään vastatessa voisi edesauttaa kemian oppimista ja sisällyttävätkö oppijat yhteen representaatioon enemmän tietoa kuin toiseen. Lisäksi haluttiin tutkia onko representaatioiden tuottamisjärjestyksellä tai sillä kuinka selvästi teksti ja piirros liitetään tehtävänannossa toisiinsa vaikutusta tehtävästä saatavien pisteiden kannalta.
Tapaustutkimusten perusteella vaikuttaisi siltä, että useiden representaatiomenetelmien rinnakkainen käyttö kemian tehtäviin vastatessa antaa paremman kuvan vastaajan tiedoista ja taidoista. Vastaajan piirros ja teksti eivät yleensä tiedolliselta sisällöltään vastaa täysin toisiaan, joten ne yhdessä tuovat oppijan osaamisen kokonaisvaltaisemmin ilmi, kuin jos käytettäisiin vain yhtä vastaustapaa. Sen sijaan sillä ei näyttäisi olevan merkitystä, kumpaa vastaustapaa sovelletaan ensin. Myöskään tekstin ja piirroksen liittäminen tiiviimmin yhteen tehtävänannossa ei tuottanut paremmin toisiaan vastaavia representaatioita, kuin silloin kun teksti ja piirros tuotetaan eri tehtävissä. Tuotettujen tekstien ja piirrosten sisältämiä tietoja arvioidessa ei huomattu suuria eroja eri representaatioiden välillä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vektoriavaruudet ja niiden representaatiot
Hietala, Roope (2022)Tässä työssä tutkitaan erilaisia representaatioita vektoriavaruuksille sekä Hilbertin avaruuden rakennetta. Hilbertin avaruudet ovat täydellisiä sisätuloavaruuksia, jotka ovat yleistys euklidiselle avaruudelle. Tavoitteena ... -
Suomi toisena kielenä -oppiaineen diskurssit ja representaatiot Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa
Uotila, Henna-Riikka (2024)Tässä tutkielmassa käsittelen suomi toisena kielenä -oppiaineen diskursseja ja representaatioita Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa keväällä 2023. Aihe nousi julkiseen keskusteluun kyseisenä keväänä mm. eduskuntavaalien ... -
Akseli Gallen-Kallelan Aino-teokseen liitetyt representaatiot 2010-luvun mediakeskusteluissa
Mäkelä, Katja (2019)Kandidaatintutkielma käsittelee Akseli Gallen-Kallelan Aino-taruun liitettyjä visuaalisia representaatiota vuosien 2016 ja 2018 mediakeskusteluissa. Representaatioiden lisäksi esiin nousee myös taidehistoriallinen biografinen ... -
Aalto International : vaatebrändin suomalaisuuden representaatiot
Sirviö, Anna (2021)Tutkielmassa tarkastellaan Pariisissa suosiota saanutta suomalaista vaatebrändiä nimeltään AALTO International, sen sukujuuria ja sitä, miten suomalaisuus ilmenee brändin vaatteissa ja designissa. -
Sosioekonomisen aseman representaatiot Disneyn Rottatouille-animaatioelokuvassa
Viljanen, Eveliina (2021)Tutkimukseni käsittelee sosioekonomisen aseman representaatiota Disneyn Rottatouille-elokuvassa. Lapsille suunnattu elokuva on etulyöntiasemassa puhuttaessa lapsille annettavista malleista ja arvoista, sillä kulttuurituotteena ...