Asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa
Asikainen, Markus Petteri
Asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 24 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma
Ohjaaja: Jauhiainen, Eliisa
Ohjelmistotuotannossa asiakasvaatimukset määrittävät ne ohjelmiston edelly-tykset ja rajoitukset, joiden avulla ohjelmisto pyrkii täyttämään heidän tarpei-taan reaalimaailmassa. Asiakasvaatimuksia tunnistetaan ja hallitaan vaatimus-tenhallintaprosessissa, jonka tavoitteena on varmistaa, että kehitettävä ohjelmis-to täyttää asiakkaan ja käyttäjän vaatimukset ja odotukset. Ohjelmistoprojek-teissa tunnistetaan usein huomattavasti enemmän vaatimuksia kuin ohjelmis-ton toteuttamisessa voidaan huomioida. Jotta asiakasvaatimuksista voidaan erottaa kaikkein tärkeimmät vaatimukset, vaatimukset on asetettava tärkeysjär-jestykseen eli priorisoitava. Vaatimusten priorisoimiseksi on olemassa lukuisia tekniikoita, joiden monimutkaisuus ja kehittyneisyys vaihtelevat suuresti.
Tässä tutkielmassa käsitellään asiakasvaatimusten priorisointia osana vaa-timustenhallintaa. Tutkielmassa kuvataan mitkä asiat vaikuttavat ohjelmisto-tuotannossa asiakasvaatimusten priorisointiin sekä millaisia priorisointiteknii-koita on olemassa asiakasvaatimusten priorisoimiseksi. Tutkimusmenetelmänä käytetään kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen lähdeaineistona käytetään vaati-musten priorisointia koskevia tieteellisiä artikkeleita, kahta julkaistua pro-gradutyötä, yhtä diplomityötä sekä muutamia vaatimusten priorisointia käsitte-leviä kirjoja.
Tutkielman johtopäätöksinä todetaan, että on olennaista ymmärtää laajasti vaatimusten priorisointia määrittäviä asioita, jotta priorisointitekniikoita voi-daan soveltaa parhaiten ohjelmistoprojektissa vallitsevaan viitekehykseen näh-den. Priorisointitekniikoiden yksityiskohtaisen tuntemuksen (algoritmi, lasken-takaava) sijaan on merkityksellisempää tiedostaa, mikä priorisointitekniikka sopii parhaiten kuhunkin priorisointitarpeeseen. Vaikka priorisointitekniikoi-den soveltaminen itsessään voi olla hyvinkin suoraviivaista, lisää sidosryhmien tarpeiden, odotusten ja tärkeyksien merkitysten erilaisuuden huomioon otta-minen ja harmonisointi huomattavasti priorisoinnin monimutkaisuutta. Ohjel-mistoprojekteissa on tärkeää sopia etukäteen, millä periaatteilla priorisointia tullaan tekemään ja on tärkeää sitouttaa kaikki sidosryhmät yhteisten periaat-teiden noudattamiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Asiakasvaatimusten priorisointi usean eri sidosryhmän tietojärjestelmähankinnassa : case julkishallinto
Asikainen, Markus (2016)Tietojärjestelmäkehityksen tavoitteena on synnyttää lisäarvoa sidosryhmille tuottamalla organisaation toimintaa ja toiminnan jatkuvuutta tukevia tietoteknisiä ratkaisuja. Jotta kehitettävä tietojärjestelmä tuottaa tavoiteltua ... -
Combining spatial prioritization and expert knowledge facilitates effectiveness of large-scale mire protection process in Finland
Kareksela, S.; Aapala, K.; Alanen, A.; Haapalehto, T.; Kotiaho, J.S.; Lehtomäki, J.; Leikola, N.; Mikkonen, N.; Moilanen, A.; Nieminen, E.; Tuominen, S.; Virkkala, R. (Elsevier BV, 2020)Conservation resource allocation involves a complex set of considerations including species, habitats, connectivity, local to global biodiversity objectives, alternative protection and restoration actions, while requiring ... -
Organisaation viestintä ja toimintaympäristön hallinta : case Vapo Energia
Koskelo, Sini (2005) -
Maineenhallinta neljässä suomalaisessa pörssiyhtiössä
Tervo, Merja; Vaara, Anne (2004)