dc.contributor.author | Schäfer, Iris | |
dc.date.accessioned | 2013-02-06T15:31:32Z | |
dc.date.available | 2013-02-06T15:31:32Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1247439 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40893 | |
dc.description.abstract | The place of story and narrative in digital games has been a hotly contested topic within the field of Game Studies during the past two decades. Beyond the question of whether games can or should be used for telling stories, research interest has focused on the nature of game narratives and their distinct qualities in comparison to other expressive media, like literature and film. The aim of this thesis is to contribute to this debate by examining the elements involved in storytelling not in digital games overall, but in one particular series, namely Valve Software‘s Left 4 Dead and Left 4 Dead 2. The use of this in-depth case study allows an examination of how various different elements contribute to the series‘ particular horror narrative and story as opposed to delineating how one specific element can function in a variety of game fictions. The elements considered consist both of those borrowed or adopted from other expressive media, as well as some specific to game fictions and identified in previous research in the field. With the particular subject of horror game fiction and an additional theoretical background of horror fictions it is possible to examine how these various narrative constituents can be used for a specific narrative purpose, namely the conveyance of events in a threatening and horrific atmosphere. As a result, this thesis offers a concrete example of how diverse aspects of a game contribute in an interrelated and tightly interdependent way to the creation of game narrative and story.
---
Tarinan ja narratiivin rooli digitaalisissa peleissä on ollut pelitutkimuksen kiistakapula viimeisen kahden vuosikymmenen aikana. Sen lisäksi, että on kysytty voidaanko ja tulisiko pelejä käyttää kertomaan tarinoita, tutkimus on on keskittynyt pelinarratiivien luonteeseen ja niiden muista medioista, kuten kirjallisuus tai elokuvat, eroaviin piirteisiin. Tämän tutkielman tarkoitus on osallistua tähän keskusteluun tutkimalla tarinankerronnan elementtejä tietyssä pelisarjassa, Valve Softwaren Left 4 Dead ja Left 4 Dead 2. Tämä tapaustutkimus mahdollistaa sen tarkastelun, miten erilaiset tekijät vaikuttavat sarjan kauhunarratiiviin ja tarinaan, sen sijaan, että tarkasteltaisiin sitä, miten yksi tekijä voi toimia monissa erilaisissa pelifiktioissa. Tarkasteltavat elementit koostuvat sekä niistä, jotka on lainattu muista medioista, että niistä, jotka ovat ominaisia pelifiktioille ja tunnistettu aiemmassa tutkimuksessa. Kauhupelifiktion aiheella ja kauhufiktion teoreettisella taustalla on mahdollista tarkastella, miten nämä erilaiset narratiiviset ainesosat voidaan käyttää johonkin tiettyyn narratiiviseen tarkoitukseen, nimittäin tapahtumien kuvaamisen uhkaavassa ja kauhistuttavassa ilmapiirissä. Tuloksena tämä tutkielma tarjoaa konkreettisen esimerkin siitä, miten erilaiset pelin osa-alueet vaikuttavat pelin narratiivin ja tarinan luomiseen toisiinsa liittyvällä ja tiukasti toisistaan riippuvalla tavalla. | en |
dc.format.extent | 107 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Digital Games | |
dc.subject.other | Horror | |
dc.subject.other | Narrative | |
dc.subject.other | Storytelling | |
dc.subject.other | Game Studies | |
dc.subject.other | Videopelit | |
dc.subject.other | Kauhutarinat | |
dc.subject.other | Kerronnalliset rakenteet | |
dc.subject.other | Kerronta | |
dc.subject.other | Pelitutkimus | |
dc.title | Playing horror : narrative and genre in Valve's Left 4 Dead Series | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201302061181 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Art and Cultural Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Digital Culture (maisteriohjelma) | fi |
dc.contributor.oppiaine | International Master's Degree Programme in Digital Culture | en |
dc.date.updated | 2013-02-06T15:31:32Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 319 | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | kauhu | |
dc.subject.yso | pelitutkimus | |
dc.subject.yso | kerronta | |
dc.subject.yso | tarinat | |
dc.subject.yso | narratiivisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |