dc.contributor.author | Loimusalo, Nina | |
dc.date.accessioned | 2013-01-28T17:14:36Z | |
dc.date.available | 2013-01-28T17:14:36Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1245455 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40778 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, millä tavoin pianonsoiton ammattiopiskelijat käyttävät mentaaliharjoittelua osana harjoittelustrategioitaan. Selvitin puolistrukturoidun kyselykaavakkeen avulla pianonsoiton ammattiopiskelijoiden mentaaliharjoittelun käyttöä, ja siihen liittyviä asenteita mentaaliharjoittelun tapojen, -kohteiden ja -ehtojen konteksteissa. Lisäksi toissijaisena tutkimuskohteena kartoitin opiskelijoiden harjoittelun määrään ja laatuun liittyviä asenteita, sekä sitä, kuinka paljon he kokivat keskustelevansa instrumenttiopettajansa kanssa harjoittelun laadullisista ja määrällisistä elementeistä.
Tutkimuksessa ilmeni, että musiikin soiva kuvittelu, sekä nuotin analyyttinen tutkiminen nousevat pianonsoiton ammattiopiskelijoiden keskuudessa mentaaliharjoittelutavoista sekä käytön, että siitä arvioitavan hyödyn osalta korkeimmalle. Tulokset osoittavat samalla, että soiva lopputulos, ja siihen johtava informaatio ohjaavat opiskelijoiden mentaaliharjoittelustrategioita.
Myös mentaaliharjoittelun kohteissa musiikin soiva puoli, ja tulkinta, sekä nuotin ulkoa opiskelu olivat mentaaliharjoittelun käytetyimmät kohteet.
Opiskelijoiden ja opettajien viikottaiset säännöllisesti käytävät harjoittelustrategioihin liittyvät keskustelut lisäävät opiskelijoiden positiivista suhtautumista harjoittelun laatuun ja määrään, sekä lisäävät mentaaliharjoittelun tietoista ja säännöllistä käyttöä. | fi |
dc.description.abstract | The aim of the study was to find out how professional piano students use mental practise as a form of practicing strategy. A survey was used to collect information of mental practice and attitudes towards it. The mental practice habits and targets were also within the scope of survey. As a secundary study the amount of practice and the attitudes towards quality and quantity of practice was collected. The degree to which the students talk about delibetarte practice strategies with their intrument teachers was also explored. It was found out that auditory imagery and analytical study of the score are the main form of mental practice among the professional piano students. Interpretation and memorization are the main targets of mental practice. Weekly, regular discussions about deliberate practice strategies with the instrument teacher seem to increase positive attitude towards quality and quantity of practice. It also seems to increase the awereness and the frequency of use of mental practice. The positive and negative attitudes of the students towards the benefits of mental practice have an impact on its use as a practice strategy. | en |
dc.format.extent | 100 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | mentaaliharjoittelu | |
dc.subject.other | harjoittelustrategiat | |
dc.subject.other | tarkoituksenmukainen harjoittelu | |
dc.subject.other | mielikuvat | |
dc.subject.other | mental practice | |
dc.subject.other | practising strategies | |
dc.subject.other | deliberate practice | |
dc.subject.other | imagery | |
dc.title | Mentaaliharjoittelu osana pianonsoiton ammattiopiskelijoiden harjoittelustrategioita | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201301281131 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.date.updated | 2013-01-28T17:14:37Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | mielikuvaharjoittelu | |
dc.subject.yso | harjoittelu | |
dc.subject.yso | mielikuvat | |
dc.subject.yso | pianistit | |
dc.subject.yso | piano | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |