Mentaaliharjoittelu osana pianonsoiton ammattiopiskelijoiden harjoittelustrategioita
Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, millä tavoin pianonsoiton ammattiopiskelijat käyttävät mentaaliharjoittelua osana harjoittelustrategioitaan. Selvitin puolistrukturoidun kyselykaavakkeen avulla pianonsoiton ammattiopiskelijoiden mentaaliharjoittelun käyttöä, ja siihen liittyviä asenteita mentaaliharjoittelun tapojen, -kohteiden ja -ehtojen konteksteissa. Lisäksi toissijaisena tutkimuskohteena kartoitin opiskelijoiden harjoittelun määrään ja laatuun liittyviä asenteita, sekä sitä, kuinka paljon he kokivat keskustelevansa instrumenttiopettajansa kanssa harjoittelun laadullisista ja määrällisistä elementeistä.
Tutkimuksessa ilmeni, että musiikin soiva kuvittelu, sekä nuotin analyyttinen tutkiminen nousevat pianonsoiton ammattiopiskelijoiden keskuudessa mentaaliharjoittelutavoista sekä käytön, että siitä arvioitavan hyödyn osalta korkeimmalle. Tulokset osoittavat samalla, että soiva lopputulos, ja siihen johtava informaatio ohjaavat opiskelijoiden mentaaliharjoittelustrategioita.
Myös mentaaliharjoittelun kohteissa musiikin soiva puoli, ja tulkinta, sekä nuotin ulkoa opiskelu olivat mentaaliharjoittelun käytetyimmät kohteet.
Opiskelijoiden ja opettajien viikottaiset säännöllisesti käytävät harjoittelustrategioihin liittyvät keskustelut lisäävät opiskelijoiden positiivista suhtautumista harjoittelun laatuun ja määrään, sekä lisäävät mentaaliharjoittelun tietoista ja säännöllistä käyttöä.
...
The aim of the study was to find out how professional piano students use mental practise as a form of practicing strategy. A survey was used to collect information of mental practice and attitudes towards it. The mental practice habits and targets were also within the scope of survey. As a secundary study the amount of practice and the attitudes towards quality and quantity of practice was collected. The degree to which the students talk about delibetarte practice strategies with their intrument teachers was also explored. It was found out that auditory imagery and analytical study of the score are the main form of mental practice among the professional piano students. Interpretation and memorization are the main targets of mental practice. Weekly, regular discussions about deliberate practice strategies with the instrument teacher seem to increase positive attitude towards quality and quantity of practice. It also seems to increase the awereness and the frequency of use of mental practice. The positive and negative attitudes of the students towards the benefits of mental practice have an impact on its use as a practice strategy.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Voluntary musical imagery in music practice : contextual meaning, neuroscientific mechanisms and practical applications
Meng, Chen; Luck, Geoff (Frontiers Media, 2024)Practice is acknowledged as a crucial facilitator for musicians to achieve performance excellence. Despite the rich literature on incorporating musical imagery intentionally to improve one’s practice efficacy, limitations ... -
Imagery ability and imagery use in individual and team sports
Peltomäki, Ville (2014)The purpose of this research was to examine whether individual and team sport athletes differ in their imagery use and imagery ability, and to examine whether level of sport participation or weekly sport involvement are ... -
Successful approaches to mental practice : A case study of four pianists
Loimusalo, Nina; Huovinen, Erkki; Puurtinen, Marjaana (Royal Northern College of Music, 2019)Musicians often use mental practice for enhancing performance, but individuals may have different preferences and skills in their characteristic, individually successful ways of carrying out such practice. In this study, ... -
Protocol for developing a mental imagery intervention: a randomised controlled trial testing a novel implementation imagery e-health intervention to change driver behaviour during floods
Hamilton, Kyra; Keech, Jacob J.; Peden, Amy E.; Hagger, Martin (BMJ Group, 2019)Introduction Drowning due to driving into floodwater accounts for a significant proportion of all deaths by drowning. Despite awareness campaigns such as ‘If it’s flooded, forget it’, people continue to drive into floodwater. ... -
Mentaalinen kuvittelu ja metaforat orkesterimuusikon työssä
Räsänen, Outi (2016)Orkesterimuusikon työ koostuu useasta eri osa-alueesta: se sisältää harjoittelua yksin ja yhdessä muiden soittajien kanssa kulminoituen esitystilanteeseen, jossa kommunikoidaan yleisölle. Harjoittelun tarkoituksena on ...