Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorJaakkonen, Ville
dc.date.accessioned2013-01-24T12:44:12Z
dc.date.available2013-01-24T12:44:12Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40756
dc.description.abstractTämän proseminaaritutkielman tarkoituksena oli tarkastella opiskelijoiden ja opettajan omaa suullista englanninkielen käyttöä englanniksi toteutetussa vieraskielisessä sisällönopetuksessa eli CLIL-opetuksessa työtään kehittävän ja ammatillista oppimista tavoittelevan tutkivan CLIL-opettajan näkökulmasta. CLIL-opetuskokeilu tapahtui Jyväskylän ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelmassa lukuvuonna 2011–2012, ja oppisisältönä oli vapaan säestyksen opintojakso. Opetuskokeilun tavoitteena oli tukea osaltaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden ammatillisen kielitaidon kehittymistä, erityisesti kykyä ymmärtää ja käyttää suullisessa kommunikaatiossa oman alan musiikillista sanastoa. Tutkimuksen taustana esittelen ammattikorkeakouluopiskelijoille asetettuja kansainvälistymisosaamis- ja kielitaitotavoitteita, CLIL-opetusta ja toimintatutkimuksen periatteita sovellettuna tutkija-opettajan työhön. Toimintatutkimuksen periaattein ja observoinnin pohjalta reflektoin tutkija-opettajana yhdeksän opiskelijan ja omaa englanninkielen käyttöäni oppimisessa ja opetuksessa. Havaintoja reflektoitiin CLIL-opettajana kasvun ja ammatillisen kehittymisen näkökulmasta ja peilattiin CLIL-opetuksen periaatteisiin sekä ammattikorkeakouluopiskelijoiden kielitataitotavoitteisiin. Havaintojen ja pohdintojen perusteella CLIL-opetuskokeilu tarjosi opiskelijoille mahdollisuuksia oppia ja kerrata musiikillista sanastoa, harjoittaa kuullun ymärtämistä ja jossain määrin myös suullista kielitaitoa englanniksi sekä lisäksi saada kokemuksia englannin käytöstä opiskelukielenä. Opetuskokeilu siis tuki osaltaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden kielitaitotavoitteiden saavuttamista. Tutkimuksellinen ja itsereflektiivinen suhtautuminen opetustyöhön auttoi opettajana omien kehittymistarpeiden havaitsemisessa ja mahdollisti tietoisen toimintamallien muutoksen englanninkielisen opetuksen parantamiseksi ja opiskelijoiden kielitaidon tukemiseksi.fi
dc.format.extent23
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherCLIL (Content and Language Integrated Learning) teaching
dc.subject.otherteaching experiment
dc.titleA teacher's reflections on learning and teaching in an English-medium CLIL teaching experiment
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201301241111
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2013-01-24T12:44:13Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot