A teacher's reflections on learning and teaching in an English-medium CLIL teaching experiment
Tämän proseminaaritutkielman tarkoituksena oli tarkastella opiskelijoiden ja opettajan omaa suullista englanninkielen käyttöä englanniksi toteutetussa vieraskielisessä sisällönopetuksessa eli CLIL-opetuksessa työtään kehittävän ja ammatillista oppimista tavoittelevan tutkivan CLIL-opettajan näkökulmasta. CLIL-opetuskokeilu tapahtui Jyväskylän ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelmassa lukuvuonna 2011–2012, ja oppisisältönä oli vapaan säestyksen opintojakso. Opetuskokeilun tavoitteena oli tukea osaltaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden ammatillisen kielitaidon kehittymistä, erityisesti kykyä ymmärtää ja käyttää suullisessa kommunikaatiossa oman alan musiikillista sanastoa. Tutkimuksen taustana esittelen ammattikorkeakouluopiskelijoille asetettuja kansainvälistymisosaamis- ja kielitaitotavoitteita, CLIL-opetusta ja toimintatutkimuksen periatteita sovellettuna tutkija-opettajan työhön.
Toimintatutkimuksen periaattein ja observoinnin pohjalta reflektoin tutkija-opettajana yhdeksän opiskelijan ja omaa englanninkielen käyttöäni oppimisessa ja opetuksessa. Havaintoja reflektoitiin CLIL-opettajana kasvun ja ammatillisen kehittymisen näkökulmasta ja peilattiin CLIL-opetuksen periaatteisiin sekä ammattikorkeakouluopiskelijoiden kielitataitotavoitteisiin.
Havaintojen ja pohdintojen perusteella CLIL-opetuskokeilu tarjosi opiskelijoille mahdollisuuksia oppia ja kerrata musiikillista sanastoa, harjoittaa kuullun ymärtämistä ja jossain määrin myös suullista kielitaitoa englanniksi sekä lisäksi saada kokemuksia englannin käytöstä opiskelukielenä. Opetuskokeilu siis tuki osaltaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden kielitaitotavoitteiden saavuttamista. Tutkimuksellinen ja itsereflektiivinen suhtautuminen opetustyöhön auttoi opettajana omien kehittymistarpeiden havaitsemisessa ja mahdollisti tietoisen toimintamallien muutoksen englanninkielisen opetuksen parantamiseksi ja opiskelijoiden kielitaidon tukemiseksi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teacher Educators’ Professional Identity in English-Medium Instruction at a Finnish University
Pappa, Sotiria; Moate, Josephine (University of Ljubljana, 2021)Although different forms of English-medium instruction (EMI) are being recognised, the different ways in which EMI can impact the pedagogical activities and expertise of higher education educators have received less ... -
Teachers' beliefs about learning and language as reflected in their views of teaching materials for Content and Language Integrated Learning (CLIL)
Bovellan, Eveliina (University of Jyväskylä, 2014) -
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
The expansion of English-medium instruction in the Nordic countries : Can top-down university language policies encourage bottom-up disciplinary literacy goals?
Airey, John; Lauridsen, Karen M.; Räsänen, Anne; Salö, Linus; Schwach, Vera (Springer Netherlands, 2017)Recently, in the wake of the Bologna Declaration and similar international initiatives, there has been a rapid increase in the number of university courses and programmes taught through the medium of English. Surveys have ... -
Towards more learning-centred English-medium education : promoting the combination of backward design and community of practice in teacher training
Konttinen, Miia (Routledge, 2022)Purpose Teaching in English-medium education (EME) requires mastery of content and ability to teach in a multilingual setting, but also pedagogical expertise and didactic agility. However, there is an apparent lack of ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.