"Se on semmosta arkipäivää" : liikunta esiopetusryhmän kuvaamana ja toteuttamana
Päivämäärä
2012Tiivistelmä. Saastamoinen, Anna & Sirniö, Sanna. 2012. ”SE ON SEMMOSTA ARKIPÄIVÄÄ”. Liikunta esiopetusryhmän kuvaamana ja toteuttamana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 120 sivua + liitteet.
Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli liikunnan vankka asema suomalaisessa yhteiskunnassa, ja siihen latautuvat positiiviset merkitykset. Yhteiskunnassamme puhutaan nykyään paljon lasten liikunnan vähentymisestä, liikuntamahdollisuuksien muuttumisesta sekä ohjatun liikunnan lisääntymisestä. Liikunta on käsitteenä monimuotoinen, ja sillä on sekä itseisarvoisia että välineellisiä tehtäviä. Esiopetuksessa toteutettavalla liikuntakasvatuksella on merkittävä rooli lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemisessa ja liikunnallisen elämäntavan omaksumisessa. Lapsi kohtaa liikunnan yksilöllisen liikuntasuhteensa kautta, minkä pohjalta hän toteuttaa omaa liikunnallisuuttaan.
Tässä etnografisessa tapaustutkimuksessa tarkasteltiin esiopetuksessa toteutettavaa liikuntaa. Puheissa tutulle liikunnan käsitteelle kaivattiin konkreettista kuvausta, mitä kaikkea se pitää sisällään ja mistä se oikeastaan muodostuu. Tutkimuksella selvitettiin esiopetusryhmän aikuisten ja lasten kuvauksia liikunnasta, ja havainnoitiin liikunnan toteutumista arjessa. Aikuisten ja lasten näkemyksiä selvitettiin ryhmissä toteutetuilla teemahaastatteluilla. Tarkoituksena oli luoda eri menetelmiä yhdistäen kuvaa liikunnan ilmiöstä ja sen merkityksestä esiopetuksessa. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että liikunta ja liikkuminen ovat sidoksissa toisiinsa, sillä liikunta pitää sisällään erilaisia liikkumismuotoja: tavoitteellinen liikkuminen, toiminnallinen liikkuminen, siirtymäliikkuminen ja luonnollinen liikkuminen. Tulosten mukaan liikunta ilmenee aina toimintana, siihen osallistuu vähintään yksi toimija ja se toteutuu tietyssä kontekstissa. Liikunta toimintana, liikunnan toimijat ja esiopetuksen konteksti ovat aineistosta löydetyt liikunnan peruselementit, joita ilman liikunta ei toteudu.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että liikunta saa merkityksensä sekä yhteiskunnallisten rakenteiden että yksilöllisten liikuntasuhteiden kautta. Tutkimus tuo liikunnan entistä merkittävämpään asemaan varhaiskasvatuksen kentällä, sillä se osoittautuu olevan keskeinen osa kaikkea esiopetuksessa toteutettavaa arjen toimintaa. Liikuntaa määrittävät liikkumismuodot ja liikunnan elementit antavat uudenlaisen näkökulman lähestyä liikunnan monia mahdollisuuksia sekä välineitä ilmiön tarkasteluun.
...
Muu nimeke
Liikunta esiopetusryhmän kuvaamana ja toteuttamanaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Relational analysis and the ethnographic approach : constructing preschool childhood
Raittila, Raija; Vuorisalo, Mari (Routledge, 2021)This article elaborates the relational ontology in an ethnographic study. The aim is to seek relational construction of preschool practice and how children’s positions are constructed in it. The study is based on the ... -
Fundamental movement skills, physical activity, and motivation toward Finnish school physical education : a fundamental movement skills intervention
Kalaja, Sami (University of Jyväskylä, 2012) -
Movement and Physical Activity in Early Childhood Education and Care Policies of Five Nordic Countries
Sollerhed, Ann-Christin; Olesen, Line Grønholt; Froberg, Karsten; Soini, Anne; Sääkslahti, Arja; Kristjánsdóttir, Gudrún; Vilhjálmsson, Rúnar; Fjørtoft, Ingunn; Larsen, Robert; Ekberg, Jan-Eric (MDPI AG, 2021)The purpose of this study was to examine the values of movement and physical activity (MoPA) using government policy documents (e.g., laws and curricula) on early childhood education and care (ECEC) from Denmark, Finland, ... -
Pienten lasten liikunnan ilo, fyysinen aktiivisuus ja motoriset taidot Suomessa : Piilo-tutkimuksen tuloksia 2023
Mehtälä, Anette; Sääkslahti, Arja; Asunta, Piritta; Hakonen, Harto; Kukko, Tuomas; Kulmala, Janne; Kämppi, Katariina; Tammelin, Tuija (Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2024)Piilo-tutkimus selvitti 4–6-vuotiaiden lasten liikkumisen määrää ja laatua sekä niihin vaikuttavia tekijöitä Suomessa vuonna 2023. Tutkimukseen kutsuttiin mukaan lapsia ja heidän perheitään varhaiskasvatuksen kautta eri ... -
Esiopetushenkilöstön kokemukset liikunnan merkityksestä ylivilkkaan ja/tai tarkkaavaisuus- ja keskittymispulmaisen lapsen keskittymiskykyyn.
Arvola, Sanna (2023)Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, voidaanko lyhyen liikunnallisen tauottamisella avulla tukea lapsen keskittymistä opetuksen ja ohjatun toiminnan aikana. Toiminnan tauottamisen toteuttamisessa on olennaista suunnitella ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.