Show simple item record

dc.contributor.authorRousi, Maria
dc.date.accessioned2012-12-27T14:10:24Z
dc.date.available2012-12-27T14:10:24Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1241127
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40631
dc.description.abstractMuutos on merkittävässä roolissa suomalaisessa työelämässä. Yritysten on ymmärrettävä paremmin muutoksia ja muutosprosesseissa tapahtuvaa viestintää selvitäkseen globaalissa kilpailussa. Tutkimuskirjallisuutta muutosjohtamisesta on olemassa runsaasti. Työntekijöiden kokemuksia muutostilanteesta on tutkittu kuitenkin toistaiseksi vielä vähän. Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään työntekijöiden kokemuksia viestinnästä muutosprosessissa. Viestintänä nähtiin organisaation virallinen muutosviestintä sekä työntekijöiden vuorovaikutuksessa rakentuva epävirallinen viestintä, muutospuhe. Tutkimuskohteena tässä työssä ovat kansainvälisen tietotekniikka-alan yrityksen asiantuntijatehtävissä työskentelevät suomalaiset työntekijät. Tutkimukseen kerättiin kvalitatiivista aineistoa. Aineisto koostui tutkittavan organisaation työntekijöille tehdyistä teemahaastatteluista. Työntekijät olivat tyytyväisiä viralliseen viestintään vaikka kokivatkin ajoittaista turhautumista. Tutkittavalla organisaatiolla oli käytettävissään modernit ja monipuoliset viestintäkanavat. Tämän tutkimuksen pohjalta näyttää kuitenkin selvältä, että paras tulos saadaan aikaiseksi perinteisellä, vuorovaikutuksessa tapahtuvalla viestinnällä, kuten kokouksissa ja tiimipalavereissa henkilökohtaisesti jaetulla tiedolla. Tuloksista selvisi, että vaikka epävirallista viestintää ei välttämättä tiedostettu olevan, täytyi sitä kuitenkin esiintyä työntekijöiden välisessä vuorovaikutuksessa. Työntekijät kokivat usein puhuvansa tehtävätasolla työstään vaikka he puhuivatkin viestinnästä. Jatkuva kiire, muutosväsymys, informaatiotulva ja stressi työtehtävissä näyttivät myös vähentävän työntekijöiden halua ja mahdollisuuksia keskustella muutoksesta. Tutkimus osoittaa, että työntekijöiden osallistaminen ja tukeminen muutoksen aikana on tärkeää. Tulosten pohjalta voidaan myös väittää, ettei muutoksesta voida saada täyttä hyötyä irti, jos siitä ei synny epävirallista viestintää.fi
dc.format.extent72 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherMuutos
dc.subject.othermuutospuhe
dc.subject.othermuutosviestintä
dc.subject.otherpuheviestintä
dc.titleTyöntekijöiden kokemuksia viestinnästä muutosprosessissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201212273413
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePuheviestintäfi
dc.contributor.oppiaineSpeech Communicationen
dc.date.updated2012-12-27T14:10:25Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi3132
dc.subject.ysomuutos
dc.subject.ysoorganisaatio
dc.subject.ysomuutosviestintä
dc.subject.ysopuheviestintä


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record