dc.contributor.author | Rousi, Maria | |
dc.date.accessioned | 2012-12-27T14:10:24Z | |
dc.date.available | 2012-12-27T14:10:24Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1241127 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40631 | |
dc.description.abstract | Muutos on merkittävässä roolissa suomalaisessa työelämässä. Yritysten on ymmärrettävä
paremmin muutoksia ja muutosprosesseissa tapahtuvaa viestintää selvitäkseen
globaalissa kilpailussa. Tutkimuskirjallisuutta muutosjohtamisesta on olemassa
runsaasti. Työntekijöiden kokemuksia muutostilanteesta on tutkittu kuitenkin toistaiseksi
vielä vähän. Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään työntekijöiden kokemuksia
viestinnästä muutosprosessissa. Viestintänä nähtiin organisaation virallinen
muutosviestintä sekä työntekijöiden vuorovaikutuksessa rakentuva epävirallinen
viestintä, muutospuhe.
Tutkimuskohteena tässä työssä ovat kansainvälisen tietotekniikka-alan yrityksen
asiantuntijatehtävissä työskentelevät suomalaiset työntekijät. Tutkimukseen kerättiin
kvalitatiivista aineistoa. Aineisto koostui tutkittavan organisaation työntekijöille
tehdyistä teemahaastatteluista.
Työntekijät olivat tyytyväisiä viralliseen viestintään vaikka kokivatkin ajoittaista
turhautumista. Tutkittavalla organisaatiolla oli käytettävissään modernit ja monipuoliset
viestintäkanavat. Tämän tutkimuksen pohjalta näyttää kuitenkin selvältä,
että paras tulos saadaan aikaiseksi perinteisellä, vuorovaikutuksessa tapahtuvalla
viestinnällä, kuten kokouksissa ja tiimipalavereissa henkilökohtaisesti jaetulla tiedolla.
Tuloksista selvisi, että vaikka epävirallista viestintää ei välttämättä tiedostettu
olevan, täytyi sitä kuitenkin esiintyä työntekijöiden välisessä vuorovaikutuksessa.
Työntekijät kokivat usein puhuvansa tehtävätasolla työstään vaikka he puhuivatkin
viestinnästä. Jatkuva kiire, muutosväsymys, informaatiotulva ja stressi työtehtävissä
näyttivät myös vähentävän työntekijöiden halua ja mahdollisuuksia keskustella
muutoksesta. Tutkimus osoittaa, että työntekijöiden osallistaminen ja tukeminen
muutoksen aikana on tärkeää. Tulosten pohjalta voidaan myös väittää, ettei muutoksesta
voida saada täyttä hyötyä irti, jos siitä ei synny epävirallista viestintää. | fi |
dc.format.extent | 72 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Muutos | |
dc.subject.other | muutospuhe | |
dc.subject.other | muutosviestintä | |
dc.subject.other | puheviestintä | |
dc.title | Työntekijöiden kokemuksia viestinnästä muutosprosessissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201212273413 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Communication | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Puheviestintä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Speech Communication | en |
dc.date.updated | 2012-12-27T14:10:25Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3132 | |
dc.subject.yso | muutos | |
dc.subject.yso | organisaatio | |
dc.subject.yso | muutosviestintä | |
dc.subject.yso | puheviestintä | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |