"Lopussa ne kuitenkin nauraa" : mediataitoja 2. -luokkalaisille opettamassa
Mediakasvatuksen merkitys on korostunut 2000 luvulla. Media täyttää yhteiskunnan ja on mukana arjessamme monin tavoin. Lapset elävät mediatodellisuudessa, joka muuttuu koko ajan. Huoli internetin vaikutuksista lapsiin on lisännyt mediakasvatuksen tarvetta. Mediakasvatukseen alettiin kiinnittää huomiota jo 1970-luvulla ja vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelmaan sisällytettiin viestintä ja mediataito –aihekokonaisuus. Vaikka mediakasvatuksella ei ole oman oppiaineen asemaa, liittyy se läpäisyaiheena lähes kaikkien oppiaineiden opetukseen.
Tässä tutkimuksessa perehdytään mediakasvatuksen toteuttamiseen peruskoulun toisella luokalla. Tarkoituksena oli selvittää ja kuvailla, kuinka lasten mediataidot tulevat esille mediakasvatusjakson aikana ja kuinka tällainen opetusjakso toimii koulun arjessa. Tutkimuksessa oli mukana yksi opetusryhmä, jonka toimintaa havainnoitiin mediakasvatusjaksona ajan keväällä 2011. Luokan opettaja toimi tutkivana opettajana tehden opetustyön ohessa havaintoja ja merkintöjä päiväkirjaan. Tietoa kerättiin myös haastatteluilla ja kyselyillä. Samalla saatiin tietoa lasten median käytöstä sekä siitä, kuinka opetusmenetelmiä voidaan kehittää mediakasvatuksen työtavoilla.
Tutkimuksessa havaittiin, että lapset pitävät uutisia tärkeinä. Luokkalehteen halutaan kirjoittaa mieluiten eläimistä. Työskentely oli motivoitunutta läpi mediakasvatusjakson. Hitaammatkin oppijat kirjoittivat luokkalehteen juttuja innostuneesti. Opetusjakso toi vaihtelua koulutyöhön myös opettajan kannalta katsottuna. Mediakasvatuksen työtavat ovat oiva keino eriyttää opetusta oppilaan omalle tasolle. Suosituin media lasten omassa ajankäytössä on televisio ja lapset ovat sisäistäneet televisiouutisten ilmaisutyylin. Sähköinen media kiinnostaa, mutta silti lapset valitsevat luettavakseen mieluummin painetun lehden kuin verkkolehden.
...
Muu nimeke
Mediataitoja 2. -luokkalaisille opettamassaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sanomalehdellä aktiiviseksi kansalaiseksi? : näkökulmia nuorten sanomalehtien lukijuuteen ja koulun sanomalehtiopetukseen
Hankala, Mari (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa
Pitkänen, Emmi; Poukka, Annina (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on digitaalisesta mediasta oppimisvälineenä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla, miten opettajat määrittelevät digitaalisen median ja mitä ... -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ... -
8-9-vuotiaiden lasten käsityksiä mainoksista
Voutilainen, Marika (2015)Medialukutaito ja mainonnan lukutaito ovat kansalaistaitoja, joita jokainen nyky- yhteiskunnassa tarvitsee. Koululla on tärkeä tehtävä tarjota kaikille lapsille yhtäläiset mahdollisuudet kehittää näitä taitoja. Tässä ... -
Suhteissa mediaan
Kotilainen, Sirkku; Hirsjärvi, Irma; Hujanen, Jaana; Kupiainen, Reijo; Mustonen, Anu; Niemi-Pynttäri, Risto; Nikunen, Kaarina; Pohjola, Kirsi; Ruoho, Iiris; Sassi, Sinikka; Sihvonen, Jukka; Sintonen, Sara; Oravala, Juha (Jyväskylän yliopisto, 2009)Miten vihaa puretaan internetin chat-huoneissa? Kuka fanittaa koulumurhaajaa? Miten ihmisiä voitaisiin tukea mediasuhteissaan? Entä miten media voi toimia yhteiskunnallisen osallistumisen resurssina? Sirkku Kotilaisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.