Show simple item record

dc.contributor.authorLeivonen-Majaniemi, Päivi
dc.date.accessioned2012-12-21T20:33:10Z
dc.date.available2012-12-21T20:33:10Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1241064
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40623
dc.description.abstractMediakasvatuksen merkitys on korostunut 2000 luvulla. Media täyttää yhteiskunnan ja on mukana arjessamme monin tavoin. Lapset elävät mediatodellisuudessa, joka muuttuu koko ajan. Huoli internetin vaikutuksista lapsiin on lisännyt mediakasvatuksen tarvetta. Mediakasvatukseen alettiin kiinnittää huomiota jo 1970-luvulla ja vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelmaan sisällytettiin viestintä ja mediataito –aihekokonaisuus. Vaikka mediakasvatuksella ei ole oman oppiaineen asemaa, liittyy se läpäisyaiheena lähes kaikkien oppiaineiden opetukseen. Tässä tutkimuksessa perehdytään mediakasvatuksen toteuttamiseen peruskoulun toisella luokalla. Tarkoituksena oli selvittää ja kuvailla, kuinka lasten mediataidot tulevat esille mediakasvatusjakson aikana ja kuinka tällainen opetusjakso toimii koulun arjessa. Tutkimuksessa oli mukana yksi opetusryhmä, jonka toimintaa havainnoitiin mediakasvatusjaksona ajan keväällä 2011. Luokan opettaja toimi tutkivana opettajana tehden opetustyön ohessa havaintoja ja merkintöjä päiväkirjaan. Tietoa kerättiin myös haastatteluilla ja kyselyillä. Samalla saatiin tietoa lasten median käytöstä sekä siitä, kuinka opetusmenetelmiä voidaan kehittää mediakasvatuksen työtavoilla. Tutkimuksessa havaittiin, että lapset pitävät uutisia tärkeinä. Luokkalehteen halutaan kirjoittaa mieluiten eläimistä. Työskentely oli motivoitunutta läpi mediakasvatusjakson. Hitaammatkin oppijat kirjoittivat luokkalehteen juttuja innostuneesti. Opetusjakso toi vaihtelua koulutyöhön myös opettajan kannalta katsottuna. Mediakasvatuksen työtavat ovat oiva keino eriyttää opetusta oppilaan omalle tasolle. Suosituin media lasten omassa ajankäytössä on televisio ja lapset ovat sisäistäneet televisiouutisten ilmaisutyylin. Sähköinen media kiinnostaa, mutta silti lapset valitsevat luettavakseen mieluummin painetun lehden kuin verkkolehden.fi
dc.format.extent117 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermediakasvatus
dc.subject.othermedialukutaito
dc.subject.othertoimintatutkimus
dc.subject.othersanomalehtiopetus
dc.title"Lopussa ne kuitenkin nauraa" : mediataitoja 2. -luokkalaisille opettamassa
dc.title.alternativeMediataitoja 2. -luokkalaisille opettamassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201212213405
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.subject.methodToimintatutkimus
dc.date.updated2012-12-21T20:33:11Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysomediakasvatus
dc.subject.ysomedialukutaito
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysosanomalehdet
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysonuoret
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record