dc.contributor.author | Heinonen, Jenika | |
dc.date.accessioned | 2012-12-20T15:29:45Z | |
dc.date.available | 2012-12-20T15:29:45Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1240870 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40605 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvitetään Jyväskylän aikuissosiaalityöntekijöiden käsityksiä työssä oppimisen ja työhyvinvoinnin välisestä suhteesta Kunta- ja palvelurakennemuutoksen jälkeisessä organi-saatiossa. Tutkimus toteutetaan fenomenografista tutkimusotetta käyttäen. Fenomenografisella tut-kimusotteella tarkastellaan ihmisten tapoja kokea ja kuvailla ympäröivän maailman ilmiöitä. Tut-kimuksen tuloksia tarkastellaan ja peilataan aiheesta aikaisemmin tuotettuun teoriaan ja tutkimustie-toon.
Haastateltujen aikuissosiaalityöntekijöiden mielestä Kunta- ja palvelurakennemuutos sekä samaan aikaan käyttöön otettu tiimimalli vaikuttivat merkittävästi työn tekoon, työssä oppimisen vaateisiin sekä työssä koettuun hyvinvointiin. Työssä oppimisen kautta syntyvään asiantuntijuuteen koetaan vaikuttavan viisi keskeistä elementtiä: teknisen oppimisen, vuorovaikutteisen oppimisen, kokemuk-sellisen oppimisen, reflektoivan oppimisen ja oppijan henkilökohtaisten ominaisuuksien. Työssä ko-ettua hyvinvointia sosiaalityöntekijät kuvaavat käsitteillä työssä jaksaminen, työtyytyväisyys ja työkykyisyys. Työhyvinvointiin vaikuttaa sosiaalityöntekijöiden mielestä viisi elementtiä: organi-saatio ja työn järjestäminen, esimiestyö, työyhteisö, työnsisältö sekä työntekijän henkilökohtaiset ominaisuudet. Sosiaalityöntekijöiden mielestä työssä oppimisella ja työhyvinvoinnilla on merkittävä yhteys toisiinsa. Työssä oppiminen luo itseluottamusta työhön ja lisää työssä jaksamisen tunnetta sekä lisää innostusta ja motivaatiota työhön. Hyvinvoiva työntekijä puolestaan jaksaa oppia ja in-nostua työn tuomista jatkuvista oppimisen vaateista. Sosiaalityöntekijän iällä ja kokemuksella näh-dään olevan vaikutusta niin työssä oppimiseen kuin työhyvinvointiinkin. Kaikista tutkielman tee-moista nousee huoli sosiaalityöntekijöiden työn arvostuksesta, työnjaosta, työhön kohdistuvasta kiireestä sekä työhön saatavasta tuesta.
Aikaisemmat tutkimukset tukevat tutkielmassa saatuja tuloksia. Aikuissosiaalityöntekijöiden koke-muksia organisaation muutoksesta, työssä oppimisesta, työhyvinvoinnista sekä työssä koetun oppi-misen ja hyvinvoinnin välisestä suhteesta on kuitenkin tarve tutkia lisää. | fi |
dc.format.extent | 204 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | organisaatiomuutos | |
dc.subject.other | Kunta- ja palvelurakennemuutos | |
dc.subject.other | työssä oppiminen | |
dc.subject.other | työhyvinvointi | |
dc.subject.other | fenomenografinen tutkimusote | |
dc.title | Työssä oppiminen ja työhyvinvointi muuttuvassa organisaatiossa : Jyväskylän aikuissosiaalityöntekijöiden käsityksiä työssä oppimisesta ja työhyvinvoinnista sekä niiden välisestä suhteesta kunta- ja palvelurakenneuudistuksen jälkeen | |
dc.title.alternative | Jyväskylän aikuissosiaalityöntekijöiden käsityksiä työssä oppimisesta ja työhyvinvoinnista sekä niiden välisestä suhteesta kunta- ja palvelurakenneuudistuksen jälkeen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201212203387 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Valtio-oppi | fi |
dc.contributor.oppiaine | Political Science | en |
dc.subject.method | Fenomenografia | |
dc.date.updated | 2012-12-20T15:29:46Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 208 | |
dc.subject.yso | organisaatiomuutokset | |
dc.subject.yso | palvelurakenne | |
dc.subject.yso | kuntarakenne | |
dc.subject.yso | työssäoppiminen | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | sosiaalihuolto | |
dc.subject.yso | aikuissosiaalityö | |
dc.subject.yso | Jyväskylä | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |