Suullisen kieli- ja viestintätaidon arvioinnin kehittäminen yliopistotasolla
Alanen, K. & Männikkö, T. (2012, 10.10.2012). Suullisen kieli- ja viestintätaidon arvioinnin kehittäminen yliopistotasolla. Kieli, koulutus ja yhteiskunta. Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2012/
Date
2012Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Tässä artikkelissa kerromme ruotsin kielen suullisen kieli- ja viestintätaidon arvioinnin kehittämisestä Tampereen yliopiston kielikeskuksessa. Aineistona olemme käyttäneet suullisen kieli- ja viestintätaidon arviointitilanteita, suullista esitystä ja asiantuntijakeskustelua. Kehitystyön tavoitteena on ollut selkiyttää olemassa olevia arviointikriteereitä erityisalan kieli- ja viestintätaidon näkökulmasta. Tähän mennessä olemme keskittyneet sisällön tuottamisen ja terminologian hallinnan arviointiin. Lisäksi olemme tarkastelleet kieliopin hallintaa tasoarvion B2 saaneilla opiskelijoilla.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2012/Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ihmisarvioijien näkemyksiä suullisen kielitaidon automaattisesta arvioinnista, digitaalisesta arviointiprosessista sekä puhesuorituksista arvioitavista ulottuvuuksista
Zansen, Anna von; Kallio, Heini; Sneck, Milla; Kuronen, Mikko; Huhta, Ari; Hildén, Raili (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)Digitaaliset kielikokeet ovat nykypäivää muun muassa ylioppilastutkinnossa, ja lähes jokaisessa oppilaitoksessa on jonkinlainen digitaalinen oppimis- ja opetusalusta. Tekniikka on mullistanut kielitaidon testaamisen ja ... -
"Voi ei, nää on tosi hyviä verrattuna muhun!" : uudenlaisen arviointimenetelmän toimivuus ranskan suullisen kielitaidon itsearvioinnissa
Leblay, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Arvioijakäyttäytymisen mittari: tutkimuskyselyt sekä muistiinpanotaulukko Arvioinnin epävarmuus ja epävarmuuden vaikutukset arvioinnin laatuun Yleisissä kielitutkinnoissa (YKI) -tutkimuksesta
Honko, Mari; Neittaanmäki, Reeta; Huhta, Ari; Jarvis, Scott (University of Jyväskylä, 2023)This research instrument was developed for a study on the uncertainty experienced by language raters and the impact of uncertainty on the quality of assessment in the official language examination, the National Certificates ... -
Arvioinnin epävarmuus ja epävarmuuden vaikutukset arvioinnin laatuun Yleisissä kielitutkinnoissa (YKI): tutkimusaineisto
Honko, Mari; Neittaanmäki, Reeta; Huhta, Ari; Jarvis, Scott (University of Jyväskylä, 2023)Tutkimuksessa tarkastellaan kielitaidon arvioijien kokemaa epävarmuutta sekä epävarmuuden vaikutusta arvioinnin laatuun Yleisissä kielitutkinnoissa (YKI). Aineisto kerättiin vuosina 2021-2022. Tutkimukseen osallistui ... -
"Ermutige mich Deutsch zu sprechen" : Portfolio als Evaluationsform von mündlichen Leistungen
Kara, Hannele (University of Jyväskylä, 2007)Hannele Kara selvitti tutkimuksessaan kielisalkun soveltamismahdollisuuksia saksan kielen puhekulttuurin opettamisessa ja arvioinnissa perusopetuksen luokilla 8-9 ja lukiossa. Kielisalkkutyöskentely pohjautuu yhteiseen ...