Show simple item record

dc.contributor.authorSiren, Virpi
dc.date.accessioned2012-11-07T08:11:58Z
dc.date.available2012-11-07T08:11:58Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1234153
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40177
dc.description.abstractTutkielman tehtävänä oli selvittää Keski-Suomen alueen Palvelevan puhelimen päivystystyössä toimivien vapaaehtoisten vapaaehtoistoimintaan ryhtymisen syitä ja kokemuksia vapaaehtoisena toimimisesta. Tutkielmaa varten haastateltiin kymmentä Palvelevan puhelimen vapaaehtoistyöntekijää. Tutkimustulokset perustuvat vapaaehtoistyöntekijöiden haastatteluaineistoon. Tutkimustehtävänä oli vastata seuraaviin kysymyksiin: (1) miksi vapaaehtoiset ovat ryhtyneet vapaaehtoisiksi, (2) mikä on vapaaehtoistoiminnasta saatava anti, (3) miten vapaaehtoiset näkevät tehtävänsä ja roolinsa vapaaehtoisina ja (4) mitkä ovat vapaaehtoisuuden motiivit. Vapaaehtoiseksi ryhtymiseen vaikuttivat elämäntilanne, elämänkokemus, luonteenominaisuudet ja arvomaailma. Vapaaehtoistoiminnan mahdollistavia elämäntilanteita olivat eläkkeelle jääminen, työttömyys, opintovapaa ja ajankäytön muutokset. Elämänkokemukset kuten kriisistä selviytymisen kokemus ja aiempi kokemus vapaaehtoistyöstä olivat myös tuoneet mukaan toimintaan. Luonteen ja arvojen yhteensopivuus tehtävän kanssa koettiin myös tärkeäksi tehtävään ryhtymisen kannalta. Vapaaehtoistoiminnan anniksi koettiin itse tehtävän suorittaminen. Antia olivat sosiaaliset syyt, emotionaalinen palkitsevuus ja itsensä kehittämisen mahdollisuus. Anti ja motiivit liittyivät läheisesti toisiinsa ja vapaaehtoisuuden päämotiivit olivat auttamishalu, uuden oppimisen tarve ja aito kiinnostus ihmisistä. Vapaaehtoiset kokivat tehtävikseen lähimmäisen rinnalla kulkemisen, tasavertaisina maallikkoauttajina toimimisen ja tukevina kuuntelijoina toimimisen. Vapaaehtoisuutta perusteltiin myös uskonnollisilla näkökohdilla kuten henkilökohtaisella vakaumuksella ja seurakuntayhteydellä. Vaikeaksi koettiin tietyt puhelinauttamiseen liittyvät erityispiirteet ja tietyt asiakasryhmät.fi
dc.format.extent97 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherPalveleva puhelin
dc.subject.otherpuhelinauttaminen
dc.titleVapaaehtoisena Palvelevassa puhelimessa
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201211072869
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteiskuntapolitiikkafi
dc.contributor.oppiaineSocial Policyen
dc.date.updated2012-11-07T08:11:58Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi209
dc.subject.ysokolmas sektori
dc.subject.ysovapaaehtoistyö
dc.subject.ysovapaaehtoiset
dc.subject.ysotyöntekijät
dc.subject.ysoseurakunnat
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record