Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLeppisaari, Katri
dc.date.accessioned2012-11-07T07:05:11Z
dc.date.available2012-11-07T07:05:11Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1234504
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40176
dc.description.abstractTutkielmassa tarkastellaan taideteoksen roolia suomalaisessa yhteisötaiteessa saksalaisen kriittisen koulukunnan näkökulmasta. Yhteisötaide on 1990-luvulta alkaen vahvistunut taidemuoto, jossa taiteilija työskentelee yhdessä tietyn ihmisryhmän kanssa. Ensimmäisiä yhteisötaideprojekteja Suomessa toteutettiin 1970-luvulla lähiöissä. 2000-luvulla yhteisötaiteessa on alettu käyttää ilmaisumuotona valokuvaa. Tässä tutkielmassa esimerkkeinä käytetään teoksia Maailman ihanin tyttö, Lempipaikka ja Be your enemy. Tutkijoista esimerkkeinä käytetään Mika Hannulan, Helena Sederholmin ja Lea Kantosen teorioita ja taiteilijoista Miina Savolaisen, Teemu Mäen ja Lea Kantosen näkökulmia. Tavoitteena on osoittaa filosofisia perusteita sille, miksi taideteoksen rooli tulee nostaa toiminnallisesti painottuneen yhteisötaidetutkimuksen rinnalle. Kysymystä lähestytään tulkitsemalla Theodor W. Adornon teoksessa Esteettinen teoria esitettyjä näkemyksiä taideteoksen luonteesta. Teoriaa tulkitaan tukemalla tarkastelua Walter Benjaminin ja Siegfried Kracauerin valokuvaa koskevilla tulkinnoilla. Keskeinen väite tutkielmassa on, että valokuvalla on taideteoksena erityinen muoto ja sillä voidaan kommentoida katsomisen hierarkioita, joita rakennetaan yhteiskunnassa vallitsevissa sosiaalisissa suhteissa ja valokuvissa sekä arkikäytössä että medioissa. Näitä suhteita tutkielmassa tulkitaan Paulo Freiren Sorrettujen pedagogiikassa esittämien huomioiden avulla. Tutkielmassa osoitetaan Adornon ja Freiren näkemyksiä tulkiten, että teosta korostava katsantokanta yhteisötaiteeseen ei sulje pois toiminnallisesti painottunutta lähestymistapaa. Sen sijaan taideteoksen luonne mahdollistaa katsomisen hierarkioiden esille tuomisen ja mahdollisuuden havaita yhteiskunnallisia epäoikeudenmukaisuuksia.
dc.format.extent93 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherFreire, Paulo
dc.subject.otherBenjamin, Walter
dc.subject.otherKracauer, Siegfried
dc.subject.otherAdorno, Theodor W
dc.titleKatsomisen hierarkiat ja kuinka niitä murretaan : valokuvateoksen rooli suomalaisessa yhteisötaiteessa
dc.title.alternativeValokuvateoksen rooli suomalaisessa yhteisötaiteessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201211072868
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFilosofiafi
dc.contributor.oppiainePhilosophyen
dc.date.updated2012-11-07T07:05:11Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi201
dc.subject.ysoyhteisötaide
dc.subject.ysovalokuvataide
dc.subject.ysotaideteokset
dc.subject.ysoroolit


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot