Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMoilanen, Fredrika
dc.date.accessioned2012-11-01T16:58:52Z
dc.date.available2012-11-01T16:58:52Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1233885
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40154
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen perusopetuksen kulttuuriopetussuunnitelmien syntyä ja tekoa. Suunnitelman syntyä tarkastelen muun muassa lastenkulttuuritoimikunnan (1979) sekä opetusministeriön hanke- ja ohjelmaraporttien kautta. Kulttuuriopetussuunnitelman tekoa tarkastelen kahden tapauksen, Jyväskylän kaupungin päivähoidon kulttuurikasvatussuunnitelman ja Toivakan kunnan perusopetuksen kulttuuriopetussuunnitelman, kautta. Tutkielman pääkäsitteinä toimivat kulttuuri, kulttuurikasvatus ja lastenkulttuuri. Käsitteitä avaan muun muassa Fornäsin (1998) ja Varton (2002) näkemyksin. Tutkielman teoriaosassa nousi esiin kulttuuriopetussuunnitelman idean syntyneen koulun kulttuurikasvatukseen liittyvissä eri kehityshankkeissa esiin nousseista toimivista käytänteistä. Tärkeänä risteymänä kulttuuriopetussuunnitelmien synnylle toimi vuosina 1998–2001 toteutettu Koulun ja kulttuurin yhteistyöohjelma. Yhtenä ohjelman tuloksena oli huomio koulun toteuttamien kulttuurikasvatuksellisten toimintojen ylöskirjaamisen olevan tärkeä osa kyseisten mallien vakiinnuttamista koulun vuotuiseen toimintaan. Osanan tutkielmaa toteutettu tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineiston olen kerännyt osallistuvalla havainnointi -menetelmällä äänittämällä kulttuurikasvatus- ja -opetussuunnitelmien suunnitteluryhmien palavereita. Aineiston analysoin sisällönanalyysi -menetelmällä. Tutkimuksessa nousi esiin kuntakohtaisten kulttuuriopetussuunnitelmien laadinnan lähteävän yleisistä suunnitelmalle esitetyistä periaatteista. Kirjattu suunnitelma muotoituu kuitenkin lopulta sen mukaan, mikä on kunnan oma tarve ja kuinka pitkällä järjestäytyneessä kulttuurikasvatuksessa kunnassa ollaan. Kulttuuriopetus- ja -kasvatusuunnitelmien laadinnassa tulee tämän tutkimuksen mukaan huomioida kunnan kulttuurikasvatuksen nykytilanne, kulttuurianti, kehitystarpeet sekä toiminnan resurssit.
dc.format.extent79 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkulttuurikasvatus
dc.subject.otheropetussuunnitelma
dc.subject.otherperusopetus
dc.subject.otherpäivähoito
dc.subject.othertaidekasvatus
dc.subject.othertapaustutkimus
dc.titleSuunnitelmallisuutta, tavoitettavuutta ja yhteistyötä läpäisyperiaatteella : kulttuurikasvatuksen opetussuunnitelma päivähoidossa ja perusopetuksessa
dc.title.alternativeKulttuurikasvatuksen opetussuunnitelma päivähoidossa ja perusopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201211012841
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.subject.methodTapaustutkimus
dc.date.updated2012-11-01T16:58:52Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi311
dc.subject.ysokulttuurikasvatus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysopäivähoito
dc.subject.ysotaidekasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot