dc.contributor.author | Parkkinen, Susanna | |
dc.date.accessioned | 2012-10-31T05:43:00Z | |
dc.date.available | 2012-10-31T05:43:00Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1233763 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40129 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen kohteena oli kodin ja koulun välinen yhteistyö, josta tarkasteltiin
yhteistyön muotoja ja koululaisten vanhempien erilaisia rooleja yhteistyössä. Lisäksi
kartoitettiin kodin ja koulun välisen yhteistyön mahdollisia muutoksia 1900-luvun
alkupuolelta nykypäivään. Yhteistyömuotojen luokittelun perustana käytettiin Joyce
Epsteinin teoriaa ja hänen luomiaan yhteistyömuotojen pääryhmiä.
Tutkimusaineisto koottiin Kotiliesi-lehden artikkeleista lehden ilmestymisen
ajalta eli vuosilta 1923–2010. Pääsääntöisesti käytettiin tasaväliotantaa.
Tutkimusaineistosta teemoiteltiin sekä yhteistyömuotojen että erilaisten vanhempien
roolien ryhmiä. Aineistoa sekä kvantifioitiin laskemalla eri ryhmiin kertyneitä
mainintoja että tarkasteltiin tekstejä sisältöön keskittyen.
Tutkimuksessa suurimmaksi yhteistyömuotojen ryhmäksi muodostui
”vanhemmuus”, joka sisältää kuvauksia vanhempien perustehtävästä suhteessa kouluun.
Pienin ryhmä puolestaan oli vanhempien osallistuminen päätöksentekoon koulussa.
Roolikuvauksia tarkasteltaessa suurimmaksi kategoriaksi muodostui vanhempien rooli
koulun työn tukijana ja pienimmän ryhmän muodostivat vanhempien koulusta
riippumattomat roolit.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että koulu määrittelee yhteistyön ajan,
paikan ja muodot. Vanhemmat ovat useimmiten tyytyneet tähän, vaikka joitakin pieniä
poikkeuksia on nähtävissä. | fi |
dc.format.extent | 118 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | kodin ja koulun yhteistyö | |
dc.subject.other | yhteistyömuoto | |
dc.subject.other | vanhempien rooli | |
dc.title | Kirjoituksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Kotiliesi-lehdessä vuosina 1923-2010 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201210312822 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.date.updated | 2012-10-31T05:43:00Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | koti | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.subject.yso | roolit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |