Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorParkkinen, Susanna
dc.date.accessioned2012-10-31T05:43:00Z
dc.date.available2012-10-31T05:43:00Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1233763
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40129
dc.description.abstractTutkimuksen kohteena oli kodin ja koulun välinen yhteistyö, josta tarkasteltiin yhteistyön muotoja ja koululaisten vanhempien erilaisia rooleja yhteistyössä. Lisäksi kartoitettiin kodin ja koulun välisen yhteistyön mahdollisia muutoksia 1900-luvun alkupuolelta nykypäivään. Yhteistyömuotojen luokittelun perustana käytettiin Joyce Epsteinin teoriaa ja hänen luomiaan yhteistyömuotojen pääryhmiä. Tutkimusaineisto koottiin Kotiliesi-lehden artikkeleista lehden ilmestymisen ajalta eli vuosilta 1923–2010. Pääsääntöisesti käytettiin tasaväliotantaa. Tutkimusaineistosta teemoiteltiin sekä yhteistyömuotojen että erilaisten vanhempien roolien ryhmiä. Aineistoa sekä kvantifioitiin laskemalla eri ryhmiin kertyneitä mainintoja että tarkasteltiin tekstejä sisältöön keskittyen. Tutkimuksessa suurimmaksi yhteistyömuotojen ryhmäksi muodostui ”vanhemmuus”, joka sisältää kuvauksia vanhempien perustehtävästä suhteessa kouluun. Pienin ryhmä puolestaan oli vanhempien osallistuminen päätöksentekoon koulussa. Roolikuvauksia tarkasteltaessa suurimmaksi kategoriaksi muodostui vanhempien rooli koulun työn tukijana ja pienimmän ryhmän muodostivat vanhempien koulusta riippumattomat roolit. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että koulu määrittelee yhteistyön ajan, paikan ja muodot. Vanhemmat ovat useimmiten tyytyneet tähän, vaikka joitakin pieniä poikkeuksia on nähtävissä.fi
dc.format.extent118 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkodin ja koulun yhteistyö
dc.subject.otheryhteistyömuoto
dc.subject.othervanhempien rooli
dc.titleKirjoituksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Kotiliesi-lehdessä vuosina 1923-2010
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201210312822
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.date.updated2012-10-31T05:43:00Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysokoti
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysoroolit
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation.en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot