Kirjoituksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Kotiliesi-lehdessä vuosina 1923-2010
Tekijät
Päivämäärä
2012Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tutkimuksen kohteena oli kodin ja koulun välinen yhteistyö, josta tarkasteltiin
yhteistyön muotoja ja koululaisten vanhempien erilaisia rooleja yhteistyössä. Lisäksi
kartoitettiin kodin ja koulun välisen yhteistyön mahdollisia muutoksia 1900-luvun
alkupuolelta nykypäivään. Yhteistyömuotojen luokittelun perustana käytettiin Joyce
Epsteinin teoriaa ja hänen luomiaan yhteistyömuotojen pääryhmiä.
Tutkimusaineisto koottiin Kotiliesi-lehden artikkeleista lehden ilmestymisen
ajalta eli vuosilta 1923–2010. Pääsääntöisesti käytettiin tasaväliotantaa.
Tutkimusaineistosta teemoiteltiin sekä yhteistyömuotojen että erilaisten vanhempien
roolien ryhmiä. Aineistoa sekä kvantifioitiin laskemalla eri ryhmiin kertyneitä
mainintoja että tarkasteltiin tekstejä sisältöön keskittyen.
Tutkimuksessa suurimmaksi yhteistyömuotojen ryhmäksi muodostui
”vanhemmuus”, joka sisältää kuvauksia vanhempien perustehtävästä suhteessa kouluun.
Pienin ryhmä puolestaan oli vanhempien osallistuminen päätöksentekoon koulussa.
Roolikuvauksia tarkasteltaessa suurimmaksi kategoriaksi muodostui vanhempien rooli
koulun työn tukijana ja pienimmän ryhmän muodostivat vanhempien koulusta
riippumattomat roolit.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että koulu määrittelee yhteistyön ajan,
paikan ja muodot. Vanhemmat ovat useimmiten tyytyneet tähän, vaikka joitakin pieniä
poikkeuksia on nähtävissä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Ei oo tarvinnu yöunia menettää" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
Hämäläinen, Tiia; Kankaanpää, Emmi (2014)Tutkimuksessa selvitettiin nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Kodin ja koulun yhteistyötä on selvitetty asenteiden ja käytäntöjen näkökulmasta, mutta tutkimuksesta on puuttunut ... -
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
Sikala, Tiina (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen kohteena oli van-hempien kokema vuorovaikutus opettajien kanssa sekä vanhempien ... -
Monimuotoisten perheiden vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun kanssa
Mykkänen, Jutta (2023)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää monimuotoisten perheiden vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun kanssa sekä millaisia kehitystarpeita yhteistyössä nähdään. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.